zvláštní poděkování
Quantcom.cz

NETHOVOR - detail

František

BRIKCIUS

František BRIKCIUS

Český violoncellista František Brikcius se narodil v Praze v rodině s bohatým kulturním zázemím. Hře na violoncello se začal věnovat již v raném dětství. Po absolutoriu Konzervatoře v Praze, pod vedením prof. Jaroslava Kulhana, byl přijat na Janáčkovu akademii múzických umění (JAMU) v Brně do violoncellové třídy prof. Bedřicha Havlíka. Následuje studium ve Velké Británii v mistrovské violoncellové třídě prof. Anny Shuttleworth, dále pak na Toho Gakuen v Japonsku. Absolvoval s titulem MgA. u prof. Evžena Rattaye na JAMU.

František BRIKCIUS - kompletní životopis...

 


Záznam NetHovoru 14.5.2012


* Vážený Františku, vítáme Vás u dnešního NetHovoru. Můžete přiblížit, jaký byl Váš dnešní den, případně co Vás ještě čeká? Redakce

Vážená redakce, děkuji za pozvání. Dnešní den se nijak neliší od ostatních, momentálně se věnuji rozhovoru s Vámi a večer mě čeká jedno komorní vystoupení.

* Pane Brikcius, jste rád, že máte „svůj“ festival? Marie, Hradec K.

Milá Marie, zas tak úplně můj festival to není. Nicméně jsem rád, že je zde možnost, v rámci tohoto cyklu koncertů komorní hudby v Domě U Kamenného zvonu, seznámit posluchače s violoncellovým repertoárem od baroka až po současnost, připomenout památku zavražděných židovských skladatelů a podpořit skladatele, kteří by jinak zůstali zapomenuti. V neposlední řadě připomenout osud Daniela Perla (Daniel Pearl World Music Days), 220. výročí narození italského skladatele Gioacchina Rossiniho, 120. výročí narození švýcarského skladatele Arthura Honeggera a 100. výročí narození francouzského skladatele Jeana Françaixe "Centenaire Jean Francaix - 2012".

* Můžete představit program Vašeho letošního Festivalu Brikcius? Marcela

Milá Marcelo, program je k dispozici na webových stránkách http://www.Brikcius.com a http://www.FaceBook.com/FestivalBrikcius .

* Hrajete na mistrovské violoncello z roku 1904, má odlišný zvuk než nové? pAVEL, Ostrava

Děkuji za dotaz Pavle. Zvuk a barva každého violoncella jsou naprosto rozdílné, každý nástroj má své specifické vlastnosti. Nicméně starší violoncella jsou ve většině případů vyhranější a usazenější. Nově zhotovená violoncella je nutné rozehrát a najít jejich optimální rezonance. Každý nástroj určitým způsobem přejímá charakter hráče.

* Podle čeho vybíráte svůj repertoár? A k čemu z něj máte v současné době nejblíž? Alena, Most

Repertoár vybírám podle toho, zda se mi dané skladby, či skladatelé líbí. Věnuji se interpretaci violoncellových skladeb 17., 18., 19., 20. a 21. století. Zejména skladbám pro violoncello sólo. Dále se soustředím na díla českých, tzv. terezínských/židovských a současných skladatelů. Momentálně mám nejblíž ke skladbám, které jsou hrány v rámci Festivalu Brikcius.

* Františku, jaký druh hudby jste ještě nikdy nehrál? Věra N. Český Krumov

Milá Věro, limity violoncella jsou neomezené. Již od malička se věnuji hlavně tzv. "vážné" hudbě a v dohledné době žádné "přesahy" neplánuji.

* Mohou dát dětem tzv. Lidušky dobrý základ a nebo se může stát, že talent zkazí? Vlasta, Beroun

Paní Vlasto, záleží na individuálním přístupu jednotlivých pedagogů.

* Máte v řadách skladatelů nějaké své oblíbence? Jaromír, Pha5

Dobrý den Jaromíre. Každý skladatel, kterého hraji, je můj oblíbený. Pokud bych měl vybrat jednoho představitele z mnoha desítek, tak by to byl Johann Sebastian Bach a jeho violoncellové suity.

* Jste z muzikantské rodiny? Vladěna, Pha10

Ano.

* Zdravím Vás. Byl jsem na jednom z vašich koncertů a dodones na něj moc rád vzpomínám, děkuji. Chci se zeptat, zda se o své nástroje staráte sám a nebo je svěřujete do rukou specialistů? Libor, Průhonice

Také Vás zdravím Libore a děkuji. Nástroj kromě drobných úprav svěřuji mistru houslaři.

* Jak se Vám hraje pod vedením dirigenta Jana Talicha? Daniel

Danieli, nádherně. Mistr Talich je jeden z nejlepších současných dirigentů, s úžasnou hudební intuicí a jedinečným citem pro uchopení každého díla jednotlivého skladatele. Je to vždy zážitek a čest s ním spolupracovat.

* Posloucháte populární hudbu? Jitka, Hodonín

Milá Jitko, přiznám se Vám, že neposlouchám skoro nic. Vzhledem k tomu, že celý den strávím s violoncellem, respektive pracuji s hudbou, jsem nakonec rád, že je chvíli ticho.

* Přeju pohodové odpoledne. Je nutné sžívat se určitý čas s novým nástrojem, nebo to nepotřebuje? Lukáš, Pardubice

Ano.

* Spolupracujete s Talichovým komorním orchestrem, na co se můžeme těšit? Alena, Mělník

Milá Aleno, zrovna nedávno jsme se bavili s panem Talichem o tom, že bychom si možná opět zahráli skladbu "7 Svící" od české varhanice a skladatelky Irena Kosíkové, kterou jsme společně premiérovali v rámci oslav "Rok s židovskou kulturou - 100 let Židovského muzea v Praze". Tak uvidíme.

* Hrajete ještě se sestrou Aničkou na dvě violoncella, připravujete něco? Karolína

Karolíno, s Aničkou zrovna budeme v rámci "Festivalu Brikcius" hrát program "Duo Brikcius - 2 Cellos Tour", se kterým se po mnoha koncertech jak v České republice, tak i v zahraničí (Alžírsko, Bosna a Hercegovina, Německo, Polsko, Švédsko, Turecko) opět vracíme do Prahy. V současnosti připravujeme nový program, který bude premiérován na vánočním koncertu "Festival Brikcius" v Praze (čtvrtek 20. prosince 2012).

* Kterého ze starých mistrů nejraději hraješ? Kterého z těch současných? Robert

Ahoj Roberte, ze starých mistrů viz odpověď panu Jaromírovi z Prahy 5. Pokud bych měl vybrat ze současných českých žijících skladatelů, jednoznačně bych doporučil skladatelku Irena Kosíkovou, dceru filozofa Karla Kosíka, autora Dialektiky konkrétního, který byl za války vězněn v Terezíně.

* Pane Brikcius, vážná hudba prochází v současnosti krizí jak tvůrčí, tak i posluchačskou. Jak to vnímáte vy? Jste optimista? Martin, Praha4

Vážený pane Martine, jsem rozený optimista. Pokud se podíváte do historie, zjistíte, že při každé krizi hledají lidé různé formy úniků z každodenní reality. Tím únikem může být i vážná hudba.

* Pane Františku, vaše zájmy mimo hudbu? Helena V., Brno

Paní Heleno, violoncello :-)

* Hrajete i na elektrické violoncello? Simon

Ne, nehraji, Simone.

* Když letíte letadlem máte svůj nástroj na palubě nebo v zavazadlovém prostoru? Patrik

Na palubě. Pro violoncello je nutná speciální letenka. Mr. Cello si pak sedne vedle mne.

* Který skladatel vám dává nejvíce zabrat? Marek

Marku, jednoduše každý a žádný.

* Jak moc denně cvičíte? Stano

Nespočet hodin, každý den, 365 dní v roce, většinu mého života.

* Františku, co je pro vás (po potlesku a cenách) ještě další odměnou? .) Blanka, Jihlava

Blanko, příjemné a vnímavé publikum.

* Jakým způsobem se vám daří prosadit na zahraniční pódia? Adrian

Adriane, všeobecně platí, že čeští muzikanti si zahrají daleko víc v zahraničí než v České republice.

* Stalo se v poslední době něco, co Vám udělalo radost? Co Vás potěšilo? Simona

Simono, každý den je více, či méně bohatý na drobné radosti. Zrovna dnes to byl objev nové skladby.

* Kolik koncertů máte již ve svém repertoáru? Dušan

Milý Dušane, pokud nahlédnete na webových stránkách http://www.Brikcius.com do repertoáru, velmi snadno to zjistíte.

* Hraje se ti lépe, když cítíš, že tě publikum hltá? :) Monika

Ano.

* Kdybyste začínal dnes, jakým směrem myslíte, podle toho jak sám sebe znáte, že by se vaše kariéra odvíjela? Zdenka, Mladá Boleslav

Obdobně.

* Jaká je Vaše vize Festivalu Brikcius do dalších let? Gábina, Vinohrady

Milá Gábino, vize "Festivalu Brikcius" zůstává prozatím stejná. Tzn. rozdělení na dvě části (jarní a podzimní) po třech koncertech v Domě U Kamenného zvonu v Praze, které se konají vždy 3. čtvrtek v daném měsíci. První z koncertů každého cyklu je pro sólové violoncello, druhý pro violoncellovou komorní hudbu (s klavírem, kvartetem, atd.) a třetí pro dvě violoncella. Jedinečná dramaturgie festivalu je zaměřena na skladby 17., 18., 19., 20. a 21. století, jak českých, tak i světových autorů. Zejména na díla tzv. "terezínských", židovských a současných skladatelů. Postupně seznamujeme naše posluchače s violoncellovým repertoárem, zejména s méně známými skladbami a díly dosud neprováděnými. Pokud bude zájem od dalších pořadatelů, od druhého ročníku bychom rádi festival obohatili o další místa v České republice. Vzhledem k tomu, že žiji střídavě v Praze a ve Francii, od 3. ročníku by se festival mohl konat i ve Francii. Nicméně vše je prozatím ve hvězdách.

* Dobrý den, Vážený pane Brikcie, moc ráda chodím na Vaše koncerty. Chtěla jsem se zeptat - jak moc je důležitá péče o Váš nástroj? Stalo se Vám někdy, že tzv. nastydl? Hana, Liberec

Každý občas někdy stůně, naštěstí žádná vážnější operace se nekonala.

* Dotýká se problém s nelegálním sdílením hudby na internetu i tzv. "vážné" hudby? Pociťujete to nějak jako interpret? Zdeněk, Budějice

Ano, nicméně většinu zisků z hudebního průmyslu obdrží nakonec vydavatelé, zprostředkovatelé atd. K samotným interpretům se na konci dostane minimum.

* Váš nejoblíbenejší skladatel? Aleš

Pane Aleši, viz odpověď panu Jaromírovi z Prahy 5.

* Jaké jsou Vaše umělecké cíle a plány do budoucna? Máte ještě nějaké nesplněné umělecké sny? Milan, Olomouc

Dobrý den Milane, většinu svých uměleckých snů hned realizuji. Viz například violoncellové programy "Tartiniho L'Arte dell'Arco", "MAKANNA", "eSACHERe" a další.

* Vážený Františku, děkujeme za velmi příjemné odpoledne. Vaše slovo závěrem… Díky. Redakce

Rádo se stalo. Budu se těšit na eventuální setkání na čtvrtečním koncertě "Festival Brikcius", na který jste i s Vašimi pravidelnými Scéna.cz čtenáři srdečně zváni.

NETHOVORY - již 778

VYHLEDÁVÁNÍ - podle data

 

VYHLEDÁVÁNÍ - podle jména

Najdi
 

březen 2020

 

reklama

Hráči (Činoherní klub)

Záznam NetHovoru z 25.8.2020 - Jan CINA

* Vážený Honzo, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den, a jak se kamarádíte s Internetem. Redakce

Dobrý den. Den je slunný a celkem rozlítaný. právě jsem doletěl.

* Dobré odpoledne, co vás vedlo ke spolupráci s FOK? Máte rád symfonickou hudbu a zvuk? Věra

Dobré odpoledne i Vám. Ke spolupráci mě přivedlo samotné FOK, které mě oslovilo. A pak má vášeň pro téměř jakoukoli hudbu.

* Proč, by podle Vás, měl člověk přijít na koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Radek

Protože to je pokaždé jedinečný a dechberoucí zážitek.

Jan CINA - celý NetHovor