SOUTĚŽ - detail
Soutěž s Národním divadlem Praha - balet
platnost:
od 1.11.2003 do 16.11.2003
Lucrézia Borgia - premiéra 20.11. 2003
V Národním divadle se 20. listopadu 2003 uskuteční dlouho očekávaná světová premiéra tanečně - hudebního příběhu LUCREZIA BORGIA.
Celá knihovna románů, povídek, dramat, ale i historických studií, článků a monografií je zasvěcena tajemnému rodu Borgiů. Rodu, nad kterým se střídala zář andělského jasu s démonickým svitem ďábla. Divák má možnost vstoupit do tajemného příšeří papežského dvora, lesku knížecích paláců plných politických pletich, diplomatických intrik a především milostných dobrodružství často končících smrtí.
Známý libretista, choreograf a režisér společně se svým autorským týmem Petr Malásek, Václav Kopta, Jan Dušek vytvořili tanečně-dramatický příběh, který je stylizovanou a vygradovanou nadsázkou borgiovské legendy oživující osudy jednotlivých členů rodiny a jejich tragická milostná dobrodružství.
Libor Vaculík a jeho spolupráce s Baletem Národního divadla Praha
Libor Vaculík v pátek 19. září 2003 obdržel Cenu Sazky Divadelních novin za inscenaci baletu Ivan Hrozný Národního divadla v Brně. Letošní sezónu má choreograf a režisér velmi náročnou. Kromě baletu Lucrezia Borgia ho čeká inscenování baletu Dáma s Kaméliemi (23.10.2003) ve Státní opeře Praha, dále v Národním divadle v Brně realizace tanečního muzikálu Edith - vrabčák z předměstí (21.4.2004), v Divadle J.K.Tyla v Plzni Macbeth (4.4.2004) a Sen noci svatojánské v SND Bratislava (7.5.2004). Po premiéře má muzikál Rebelové (26.9.2003). Takřka za dveřmi je obnovená premiéra muzikálu Edith - vrabčák z předměstí v Praze v Divadle v Dlouhé (30.11.2003).
Libretista, choreograf a režisér Libor Vaculík touto inscenací navazuje na svá představení, která vytvořil v minulosti pro baletní soubor Národního divadla v Praze.
Lucrécia Borgia žila v období renesence
Slova renesance použil nejprve G. Vasari a mínil jím obrození antického umění v 15. a 16. století v Itálii (rinascitá delľ arte antica); J. Burckhardt tímto pojmem označoval (1855) objev přírody a člověka na počátku novověku. H. Wölfflin podstatu renesančního slohu spatřoval v uzavřené formě, harmonických proporcích, prostorovosti, velikosti, uklidnění a jednotě. Povahu renesančního umění nelze vysvětlit pouhým návratem k antice; i když ideálem renesančních umělců byla antika, výsledkem jejich tvoření bylo nové umění, objevující soudobou skutečnost a reagující i na gotickou minulost.
Ženské hrdinky v baletech Libora Vaculíka
Za poslední desetiletí obohatil Libor Vaculík českou baletní dramaturgii o velké taneční podívané. Velmi často zpracovává historická témata, v jejichž popředí stojí osudem determinované, handicapované, zakomplexované či kontroverzní, v osobním životě složité povahy postav. Z ženských hrdinek vstoupily jeho prostřednictvím na baletní prkna tanečnice Isadora Duncan, skotská královna Marie Stuartovna, Alphonsine Plessisová - slavná Dáma s kaméliemi a Giovanna Cassionová známá ve světe šansonu jako Edith Piaf. „Mraky chlapů okolo sebe, touhu po opravdové lásce, určitou potřebu neustálého hledání, nacházení a ztrát ….. V podstatě mi je jedno jestli je hlavní hrdinou muž nebo žena - i když ženy mě na rozdíl od mužů připadají mnohem citovější a tudíž zranitelnější.“ uvedl Libor Vaculík na otázku - co mají společného Edith Piaf, Lucrezia Borgia a Dáma s kaméliemi.
Lukrécia Borgia - tančící a zpívající
Inscenace je zajímavá tím, že hlavní roli Lucrezie ztvární dvě umělkyně - tanečnice a zpěvačka. V alternacích vystoupí tanečnice Pavla Hrubešová a Zuzana Susová. Pěvecké party ztvární Radka Fišarová a druhá zpěvačka na její jméno se ptáme v soutěžní otázce. Z jejího životopisu uveďme - vydaná alba se skupinou Stromboli a Precedens, např. Doba ledová a Věž z písku. Sólová alba - Gregoriana a další. Z muzikálových rolí - Máří Magdaléna v Jesus Christe superstar, titulní v Rusalce, Johanka z Arku. Též spisovatelka.
TIP!
SOUTĚŽE - přehled
Právě probíhající soutěže
VYHLEDÁVÁNÍ - podle data konání
201020112012201320142015201620172018201920202021
202220232024
duben 2000
reklama