zvláštní poděkování
Volný.cz

NETHOVOR - detail

Vladimír

CHMELO

Vladimír CHMELO

* 1901

Bratislava

ČR

Absolvent Janáčkovy akademie múzických umění v Brně (1983 - 1987). V součastné době pracuje pod pedagogickým vedením prof. Paola de Napoli ve Florencii. Je laureátem mezinárodní mozartovské soutěže v Praze, Pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech a v roce 1997 Mezinárodní soutěže F. Tagliaviniho v Rakousku.

Vladimír CHMELO - kompletní životopis...

 


Záznam NetHovoru 30.10.2002


* Vážený pane Chmelo, zdravíme z redakce. Jaká byla cesta z Brna do Prahy? Prý po NetHovorech ještě pokračujete dál? Redakce

Cesta byla výborná, i když místy pršelo. Stihl jsem přijít na čas. Doufám, že stihnu i přes pražský provoz letadlo do Düsseldorfu, protože zítra zpívám v Essenu Trubadůra.

* Už vám někdo řekl, že jste hlasový kouzelník, neboť dokážete svou barvou hlasu doslova očarovat... Vlado, díky. Naďa

To mi ještě nikdo neřekl. Děkuji za takový kompliment.

* Jaký jste cestovatel? Trápí vás balení....

Cestuji celkem rád, ale dva dny předtím chytám cestovní horečku. Všechny věci musím mít sbalené dávno předtím, jinak zjistím, že nemám co na sebe a běžím do obchodu, kde vykoupím půl oddělení oděvů... :-)

* Máte svého stálého pěveckého pedagoga?

Ano. Je to velmi důležité mít stálou kontrolu. Už pět let spolupracuji s italským pedagogem, který žije ve Florencii a je žákem slavných italských pěvců: Titto Gobbi, Toti Dal Monte a Carlo Tagliabue, to jsou představitelé klasické italské školy, v níž se snažím pokračovat. Považuji za obrovské štěstí, že jsem pana Paola De Napoli poznal.

* Čeho si vážíte na svých operních učitelích?

Měl jsem jich několik. Dá se říci, že od každého jsem si mohl vzít něco, ale tušil jsem, že to není to pravé, a proto jsem pořád hledal, což mě stálo mnoho let. Pořád se necítím "hotový", ale tu skutečně správnou cestu jsem už našel, jak jsem zmínil výše.

* Koľko nových postáv naštudujete za jednu sezónu?

Čtyři až pět, což je zřejmě velký počet, protože je s tím spojeno cestování a mnoho repríz. Naštěstí se učím velmi rychle, takže během týdne mohu roli už zazpívat. Jiná věc je ovšem zvládnout roli na jevišti, na což je potřeba mnoho zkoušek a více hledání.

* Jste už závislý na divácích?

Někdy jsou diváci jedinou oporou. Na každém představení si je uvědomuju a těší mě, když je jejich ohlas kladný, zvláště když mi není dobře a potřebuji diváckou přízeň, abych získal energii.

* Jste držitelem ceny Thálie 1998. Co pro vás toto prestižní ocenění znamená?

Bylo to pro mě takové zviditelnění v našem českém operním světě a nejvíc mě to těšilo kvůli mým rodičům.

* Hrajete kuželky?

Ne, v životě. Třeba mě to ještě někdy chytne...

* Píšete si deník? Jitka

Deník si nepíšu, k tomu mi slouží kalendář, spíš než ve vzpomínkách žiju v budoucnosti - neustále plánuju...

* Jak nejlépe označit tvou profesi – zpěvák nebo pěvec?

Pěvec se mi líbí více, neboť ve slovenštině toto označení neexistuje.

* Říká se, že hlas v normě udržuje správná míra alkoholu. Jak jsi na tom ty?

Je to trapné, ale jsem abstinent. Někdy se přinutím ke dvojce bílého nebo červeného vína, ke zpěvu to nepotřebuju, spíš mi to vadí.

* Jaký máš vlastně vztah k pivu?

To musím sníst strašně těžký bůček.

* Když jedeš na vystoupení rozezpíváváš se v autě?

Někdy je to jediná možnost. Zažil jsem mnoho vystoupení, kde nebyla místnost k rozezpívání. Nesmím v tom autě zpívat příliš vysoko, pak hrozně tlačím na plyn...

* Myslíte si, že může umělecký růst sólového zpěváka výrazným způsobem zbrzdit jeho působení v pěveckém sboru?

Myslím, že ne, spíš to rozvíjí muzikalitu a vnímání partnerů.

Nethovor

* V říjnu loňského roku jste s úspěchem ztvárnil titulní roli Verdiho opery Macbeth na scéně Tyrolského zemského divadla v Innsbrucku. Jak se Vám zde spolupracovalo s činoherním režisérem G.H.Seebachem?

Fantasticky. Padli jsme si hned od začátku do noty. S rolí Macbetha jsem se už setkal studijně na JAMU a jeho pojetí se plně shodovalo s pojetím mé paní profesorky herectví paní Mrázkové. Byl z toho tak překvapený, že mě chtěl i do dalších svých režií.

* Uslyšíme Vás v postavě Macbetha také v Praze?

Zatím ne.

* Jakým způsobem ovlivnila formování Vaší umělecké osobnosti paní docentka Marie Mrázková?

Zcela zásadním. Byla pro mě nejen učitelkou herectví, pohybu a psychologie, ale i učitelkou života.

* Měl jste během studií nějaký pěvecký vzor?

Tenkrát jsem studoval jako lyrický baryton, takže Dietrich Fischer-Dieskau, dnes už ne.

* Na Lidové škole umění jste původně studoval hru na akordeon a až později zpěv …

Akordeon mi moc nešel, spíš jsem měl rád klavír. Od té doby jsem na něj nesáhl.

* Která opera Vás jako studenta nejvíce oslovila?

Tosca. Viděl jsem úryvek druhého jednání v televizi s Marií Callas a byl jsem úplně u vytržení. Provedení bylo natolik dokonalé, že jsem se doteď ke studiu role Scarpii neodhodlal.

* Máte vůbec jako pěvec na volné noze nějaké divadelní prázdniny?

V létě si urvu sotva dva týdny, pak jedu na jih, ono tam prší... a vezu s sebou dva klavíráky (tedy dva klavírní výtahy oper), abych se je naučil.

* Stalo se Vám, že jste měl v některém divadle najít v zákulisí cestu na jeviště? (Mám pocit, že např. Stavovské je doslova past na sólisty....)

V Japonsku jsem zabloudil, a nikdo mi nedokázal poradit, protože japonsky umím jenom "Mám hlad a Dobrý den" (odmítám psát japonsky - pozn. moderátora).

* Kteří lidé Vám imponují.

Rozhodní, chladnokrevní v jednání a k tomu srdeční v osobním životě.

* Dá se říci, že při vystoupení máte moc nad lidmi? Jak vám chutná? Naďa

Nad tím jsem se nikdy nezamýšlel, ale jsem Lev a těm určitá pozornost lidí imponuje.

* Chtěl jsem se zeptat, když zpíváte duet s partnerkou těsně vedle sebe, tak to si vlastně „řvete“ do ucha? Jára

Tak to si v duchu říkám, že když ona řve na mě, já na ní taky. Ať si nemyslí, že uberu.

* Hodláte se také v budoucnu věnovat výuce sólového zpěvu?

Určitě.

* Ztvárnil jste postavu krále Vladislava v poslední, poněkud kontroverzní inscenaci Dalibora na scéně Národního divadla v Praze. Jak se Vám na tomto projektu spolupracovalo s režisérem Janem Antonínem Pitínským?

Režisér Pitínský je nesmírně noblesní a příjemný člověk. Spolupráce byla pohodová.

* Pane Chmelo, kdy, v jakém divadle a v jaké roli se nejdříve představite českým divákům?

Do konce roku vystoupím 2 x v brněnském představení Bohémy a v lednu mě čeká v tamějším divadle role Amonasra v AIDĚ.

* Jste podnikavý?

Podnikám jen ve svém oboru. Mimo něj jsem možná příliš opatrný.

* Šel byste dělat reklamu na vlasový šampón? Jup

To je moje životní touha a životní sen...

* Necháte si obarvit vlasy?

I kdybych měl husté kadeře, tak určitě ne. Jsem za přirozenost.

* Nechal byste se svézt ve formuli, nebo byste ji raději řídil sám?

I když jezdím rychle, tak bych se v ní po.... strachy. Kdybych měl řídit, tak bych se nebál.

* Jaký jste řidič?

Řidič jsem rychlý a pozorný. Nemám rád pomalou a nesoustředěnou jízdu u jiných. Často troubím.

* Je povolání operního pěvce opravdu prací?

Povolování operního pěvce beru jako svůj život.

* Pane Chmelo, s kterým se slavných pěvců minulosti byste třeba rád stál na jevišti jako jejich partner?

Určitě s Marií Callas, Corelli, a další.

* Jak se řeší v opeře OKNO?

Hrůzou v očích, hlavně když je nápověda daleko a zakrytá sborem.

* Musí zpěvák na jevišti sledovat dirigenta nebo už víte sám, kdy nasadit... Julča

Sleduju ho málo. Už je to tak nazkoušené, že to není třeba.

* Pán Chmelo, pozdravujem z Bratislavy. Kedy vas uvidíme v novej úlohe v Opere SND? Zuzana

Ďakujem za pozdrav. Zatial sme sa kvoli časovej tiesni s vedením opery na ničom konkrétnom nedohodli, ale verím, že v budúcej sezóne niečo nájdeme.

* Co je Vám bližší inscenace nebo koncertní vystoupení?

Vzájemně se to doplňuje, mám rád obojí.

* Je pravda, že dokonalý zpěv je vlastně otázkou bezchybného vnímání dechu a tónu?

Přesně tak.

* Kterou divadelni (operní postavu) byste chtel mit za kamarada, popř. partnerku?

Carlose. Většinou jsem nepřítelem všech tenorů, to je úděl barytona.

* Divákům Váš hlas způsobuje radost a potěšení, čím si děláte radost sám sobě? Patrik

Dobrou společností.

* Umíte nejen hezky zpívat, ale i mluvit, nechtěl byste hrát v činohře... Klára

To bych se nodvážil.

* Kúpili by ste vilu v Amerike alebo radšej chalupu niekde na Slovensku? Juraj

V Amerike som ešte nebol.

* A čo tak prísť si zahrať s našou terajšou Mariou Callas, teda pani Vášáryovou? dag

Okamžitě.

* Vydal byste se na Mount Everest? Horský skřítek

Nemám rád výšky.

* Vadí Vám příliš hereckých akcí v opeře?

Když mají logiku tak ne.

* Jak dlouho se zbavujete po představení představení.... (Hmmm dobra hříčka ...) Fun

Hmmm, dlouho.

NETHOVORY - již 760

VYHLEDÁVÁNÍ - podle data

 

VYHLEDÁVÁNÍ - podle jména

Najdi
 

říjen 2002

Petr ZUSKA

9.10.2002
Petr
ZUSKA

 

reklama


Záznam NetHovoru z 9.5.2018 - Libor STACH

* Ahoj, vážený Libore, skvělý den, jen tak si zachatovat se čtenáři 1. kulturního portálu Scena.cz. Vítám tě u on-line rozhovoru. Jaký byl Tvůj den, případně, co Tě ještě čeká... Redakce

Dobrý den všem! V prvé řadě bych rád poděkoval za milé pozvání.:) Inu dnes prožívám po dlouhé době den, kdy si můžu dělat, co chci, neb nemám žádné pracovní povinnosti. Tak jsem ho využil k nějakým e-mailovým restům, pak jsem žehlil, cvičil, vařil, vyjel si na kolo a pochopitelně se těšil na setkání s vámi. :)

* Za své dosavadní kariéry jste geograficky opsal docela velký oblouk – z Budějovic do Brna, do Chebu a nakonec do Boleslavi. Kde se cítíte doma?

Ano, to máte pravdu. Za posledních 5 let jsem se stěhoval celkem 5x, a rozhodně né naposled, i když už snad jen v geografické oblasti Prahy. :) A kde se cítím nejvíc doma? To se sám sebe taky ptám. A myslím, že nedávno jsem konečně dostal odpověď, když jsem četl knihu Kateřiny Tučkové Vyhnání Gerty Schnirch - tam jedna postava říká, že "Domov je tam, kde na vás čekají."... a je v tom podle mě kus pravdy. Není ani tak důležité místo, jako lidé, s nimiž ten domov tvoříte. :) Každopádně teď mi plně vyhovuje rytmus velkoměsta a jeho možnosti.

* Máte bezva hlas. Trénujete ho nějak? Gábina

Děkuji, Gábino, to je od Vás moc milé. :) Inu, nikterak zásadně. Pochopitelně si dělám - hlavně před představením, nějaká cvičení, abych ho správně připravil a používal, nicméně si myslím, že už mám za tu dobu trochu osvojenou hlasovou techniku, a ta o ten hlas vlastně tak nějak pečuje sama. Občas se ale stane, vlivem nějakého pracovního přepětí a nedostatku spánku, že se ozve a přestane fungovat tak jak bych potřeboval, v tu chvíli se snažím mu věnovat veškerou péči. Přeci jen je to můj pracovní nástroj.

Libor STACH - celý NetHovor