zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Agháta Christie v Damúze?

Arnošt Goldflam: Agátománie

  

Studio Damúza uvedlo v premiéře 12. dubna 2002 aktovku Arnošta Goldflama Agátománie. Počet kyticí při děkovačce plně odpovídal složení realizačního týmu, který byl až na hudební spolupráci ryze ženský. Pod vedením režisérky Marty Ljubkové účinkovaly Karolína Rottová a Paulína Böhmerová. Scéně dominovalo čtvercové plátno s několika průlezy, které ve hře znamenitě fungovaly. Další součástí scény byly dvě židle s opěradly ve tvaru sedící postavy, které do sebe navzájem zapadaly, vše z návrhu Petry Vykoukalové.

Goldflamův text je sám o sobě velmi silný. Zpracovává téma lidské stádnosti a individuality. Vedle sebe žijí dvě sousedky. Jedna, která má ráda své pohodlí, a pravděpodobně se živí prostitucí. Druhá je naopak nerada sama, a pomáhá druhým. Její náklonnost k lidem se promění ve vznik pomyslné sekty, kultu.



Režisérka Ljubková pracovala s oběma postavami výborně. Každou nechala vyprávět nejdříve o sobě, postupně došlo na odkrytí jejich společného příběhu. Případnou monotónnost rozbíjí nápaditými přesuny na scéně a pomyslným dialogem. Využívá projekce, při níž jsou s nadsázkou ilustrovány stoupající davy příznivců první protagonistky, nejdříve fronty lidí, dále kolony aut až po nudistické davy u táboráku.

Obě herečky přistoupily ke ztvárnění postav osobitým způsobem. Představitelka „Agáthy“ byla daleko více přirozenější, dobře si poradila s přerodem, kdy prostá a přirozená dobrosrdečnost se přeměňuje ve svatou vypočítavost. Moment, kdy čtvercový objekt na scéně funguje jako model zrcadla a průřezy v něm, využívá jako svatozář vytvořenou z přehozeného prostěradla, je působivý.
Naopak představitelka První dámy, hrála místy nepřirozeně až křečovitě. Poradila si s pasážemi, kdy popisuje styl svých upozornění, samozřejmě anonymním.

Inscenace i při využití místních syrových scénických prostředků (světel a hudby) určitě v Damúze nezapadne a můžeme ji doporučit. Nemyslete, pokud půjdete na představení s tím, že uvidíte další variaci na Agáthu Christí, tak nebuďte zklamáni, byť o určitý druh detektivky nepřijdete.
Arnošt Goldflam: Agátománie Režie a úprava Marie Ljubková, výprava Petra Vykoukalová. Hrají Karolína Rottová a Paukína Böhmová.
Premiéra 12. dubna 2002 ve studiu Damúza.

30.4.2002 Josef Meszáros | rubrika - Recenze

Časopis 22 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Recenze

EGBDF: nevšední a hluboký zážitek

Zdeněk Lambor a Pavel Vacek (EGBDF)

Městské divadlo Zlín je známé svou objevnou dramaturgií a častým uváděním českých novinek. Inscenace EGBDF (KD ...celý článek


KYTICE, MY HOMELAND: Universum MATKY

KYTICE, MY HOMELAND (Divadlo Vzlet)

Erbenova KYTICE se dočkala další dramatizace, tentokrát ji v premiéře uvedlo Divadlo Vzlet. Pod režií a úpravo ...celý článek


Recyclus coitus: neotřelé a mladé vidění světa

Recyclus coitus (Maso krůtí)

Divadelní soubor Maso krůtí představil v prostoru NoD svůj nový projekt RECYCLUS COITUS. Název projektu nemohl ...celý článek



Časopis 22 - sekce

HUDBA

Jamaron si brousí zuby na Prahu

Jamaron (Foto: Lucas Kozel)

Pro rockovou kapelu Jamaron to bude velký svátek! 28. května na Občanské plovárně zahájí letošní sérii Prague celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Cesty víry: Lidický mučedník

Cesty víry: Lidický mučedník

Cesty víry: Lidický mučedník
Historik František Kolouch pátrá po pravdě o skutečné roli kněze Josefa Štembe celý článek

další články...