Taneční projekt Kronika kosti
autor: archiv divadla
Divadlo Archa uvede v premiéře představení Sumako Koseki Kronika kosti v úterý 13. dubna 2004. Taneční představení vzniklo z iniciativy občanského sdružení SE.S.TA /Setkávání současného tance/, které pracuje v České republice od roku 1999. Impulsem byla nejen plodná a dlouhodobá spolupráce s japonskou tanečnicí Buto Sumako Koseki, ale také pražské setkání S. Koseki s výtvarnicí Adrienou Šimotovou a jejím dílem. Choreografie pro pět tanečníků rozvíjí tak setkání těchto dvou velice silných uměleckých osobností. Do prostoru, na jevišti vytvořeném díly Adrieny Šimotové, vstupuje tanec jako paměť, která nezačíná zrozením a nekončí smrtí, paměť přesahující naše vědomí.
Téma, které Sumako Koseki zkoumá, je cesta sjednocení vnějšku a vnitřku, poslechu ticha a odkrývání paměti těla. A právě tímto jsou si velmi blízké s Adrienou Šimotovou, jednou z nejvýznamnějších současných českých výtvarných umělců. Jejím hlavním tématem je lidská figura. Nesnaží se ale zachytit její podobu vnější, snaží se vyjádřit prostřednictvím lidského těla pocity obecnější, až existenciální. Využívá k tomu jak techniky a postupy klasické – malba, kresba, grafika, tak techniky speciální – textilní koláž, pigmentová kresba, muláž, frotáž nebo kresba barevnými pigmenty. Obě umělkyně, ač pocházejí z jiných kultur, sledují společné téma: stopy různých úrovní osobnosti, práce s charakterem průhledného a skrytého, s energií a dynamikou postavy.
Sumako Koseki studovala Buto tanec v Japonsku pod vedením Isso Miura. V roce 1980 založila ve Francii vlastní skupinu. Pracuje střídavě v Evropě a Japonsku, spolupracuje jako choreografka s řadou významných divadelních režisérů jako W. Znorko, Tabar a Ph. Adrien například i v „La Comédie Française“, vede mnohé stáže a je pravidelným hostem SE.S.TA. Výchozím bodem tanečního vyjádření Sumako Koseki je Buto, své přemýšlení o univerzálním i jedinečném charakteru výrazu však rozšiřuje poznáním a asimilací vědomí západního myšlení v jeho sociálním a kulturním rozměru.
Během série stáží v České republice si Koseki vybrala čtveřici spoluaktérů pro tento projekt. Její přístup k tanci je veden myšlenkou nechat mluvit tělo jeho vlastní řečí. Tělu naslouchá a z jeho paměti čerpá hluboko zakořeněné zážitky.
TIP!
Časopis 24 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Florea Theatrum ožije mytologií a pěveckými výkony
Musica Florea připravila na své letní scéně Florea Theatrum pro letošní sezonu nový unikát – španělskou ...celý článek
Premiéra 24 Bohemia Baletu se vrací
Bohemia Balet, soubor Taneční konzervatoře hl. m. Prahy, se vrací s komponovaným programem Premiéra 24 do Diva ...celý článek
Světová premiéra opery Here I am, Orlando v NdB
Vyvrcholením sezony bude v Janáčkově opeře Národního divadla Brno světová premiéra opery Here I am, Orlando po ...celý článek
Časopis 24 - sekce
DIVADLO
Portrét Emil František Burian
Emil František Burian
Portrét významného divadelního experimentátora objevujícího jedinečné inscenační post celý článek
HUDBA
John Lennon: Gimme Some Truth
John Lennon: Gimme Some Truth
Unikátní dokumentární film o zrodu jednoho z nejznámějších alb rockové histor celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Dobové drama Arvéd
Arvéd
Osudy tajemného okultisty Arvéda Smíchovského, který se zaprodal jak nacistům, tak po válce komunistů celý článek