Děti sametu: Rosťa Novák
autor: Česká televize
zvětšit obrázekDěti sametu: Rosťa Novák
Potomek legendárního českého loutkářského rodu, který vrátil cirkus do oblasti umění. Dokumentární cyklus ČT (2014). Režie A. Sirotková. Série profilových dokumentů mladých umělců, kteří si vybudovali pozici v kontextu českého a povětšinou i světového umění. Svět současné opery, baletu, literatury, nového cirkusu, výtvarného umění a moderního tance očima zástupců první generace, která dospívala už ve svobodné zemi, a generačně spřízněné dokumentaristky Adély Sirotkové.
Rosťa Novák je potomkem osmé generace rodu Kopeckých, který, jak sám říká, byl odjakživa světský. Jedna jeho část vstoupila do dějin českého loutkového divadla. Existovala ale i druhá, neméně rozsáhlá část rodiny Kopeckých, která měla své cirkusy. Jeden z nich – Cirkus Praga – existuje dodnes. Mohlo by se tedy zdát logické, že Rosťa svým Cirkem La Putyka vlastně jen navázal na rodinnou tradici, ale jeho cesta k novému cirkusu byla mnohem složitější.
Rosťa se narodil na Štědrý den roku 1979. I když se mu jako dítěti líbil svět divadla, a to jak pražské Ypsilonky, kde byl v angažmá jeho otec, tak na nejrůznějších štacích, kam kočoval s mámou, dědečkem a loutkami, byl si dlouho víc než jistý, že divadlu se profesionálně věnovat nechce. Možná to byl jen vzdor, ale zcela jistě podepřený zkušeností z bohémské rodiny za doby reálného socialismu, která svobodnému životu rozhodně nakloněna nebyla. Ještě na gymnáziu si byl Rosťa jistý, že on bude v rodině „ten chytrý“ – chtěl studovat filozofii nebo psychologii. Jeho rozhodnutí nalomil spolužák Lukáš Trpišovský (dnes polovina režijní dvojice SKUTR), když ho přemluvil, aby s ním chodil do dramaťáku. O rok později už se pokusil o přijímací zkoušky na DAMU, ale neúspěšně. Následoval rok elévování v divadle v Chebu a opět přijímací zkoušky, tentokrát úspěšné. Rosťa se dostal do ročníku vedeného Josefem Kroftou, který si se svými studenty rozhodl splnit letitý sen – udělat inscenaci přímo v cirkusovém šapitó. Rok, který Rosťa se svými spolužáky strávil v cirkusu Berousek, byl evidentně osudový, protože od té chvíle se datuje jeho fascinace cirkusem, kterému se rozhodl vrátit jeho původní poetiku. Inspirován proudem nového cirkusu na západ od Berlína přetvořil stará jatka v Holešovicích v chrám zasvěcený tomuto specifickému proudu fyzického divadla.
Vysílání: 02.8., 01.50 hod., ČT art
TIP!
Časopis 23 - rubriky
Články v rubrice - Z éteru
Tři životy Vladimíra Pucholta
Tři životy Vladimíra Pucholta
Dokumentární film o zásadních životních posunech herce, který se na vrcholu p ...celý článek
Divadelní tipy 23. týden
Neobyčejné životy - Luděk Sobota
Životní a profesní příběh jednoho z nejvýraznějších českých komediálních h ...celý článek
Divadelní tipy 24. týden
13. komnata Zdeňka Žáka
Herce trápily dlouhé roky problémy s ledvinami. Ty nakonec přestaly fungovat úplně, ...celý článek
Portrét Emil František Burian
Emil František Burian
Portrét významného divadelního experimentátora objevujícího jedinečné inscenační post ...celý článek
Časopis 23 - sekce
HUDBA
The Smile se členy Radiohead vezou do Prahy nadšené recenze
Britská kapela The Smile vyráží na začátku června na evropské turné na podporu svého druhého alba nazvaného Wa celý článek
OPERA/ TANEC
Coppélia estetický taneční i hudební zážitek
Květnová premiéra baletu Coppélia navodila pestrými barvami léta a melodickou hudbou na scéně Státní opery atm celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Výtvarné tipy 23. týden
Egypt (3/6)
Faraón a dobrodruh. V roce 1817 objevil Giovanni Belzoni v Údolí králů největší hrobku, rozsáhl celý článek