zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Po stopách hvězd – Libuše Šafránková

Libuše Šáfránková (Elixír a Halíbela)

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Herečka Libuše Šafránková pochází ze Šlapanic u Brna. Od dětství chodila do různých dramatických kroužků, následně vystudovala herectví na brněnské konzervatoři, hrála Julii v Mahenově divadle v Brně. V roce 1974 ji pak v televizní adaptaci Babičky obsadil režisér Antonín Moskalyk do role Barunky, čímž se jí otevřely nové možnosti. Přešla do Prahy, krátce působila v Divadle Za branou a v roce 1972 odešla do Činoherního klubu. V současnosti ji můžeme vidět na scéně Národního divadla.
Po menších zkušenostech u divadla a první zkušenosti z natáčení Babičky chodily další nabídky od filmu. Další velkou rolí byla Popelka v legendární pohádce Tři oříšky pro Popelku. Do rolí převážně princezen byla v 70. a 80. letech obsazována častěji, ale díky jiným příležitostem se vyhnula zaškatulkování. Vedle pohádek (Malá mořská víla, Princ a Večernice, Třetí princ) se doménou Libuše Šafránkové staly především komedie, v nichž prokázala schopnost uplatnit se i v tomto žánru. Po rolích princezen ji začali režiséři obsazovat do rolí mladých dívek, ale až filmy Jiřího Menzela (Vesničko má středisková), dua Zdeněk Svěrák - Ladislav Smoljak (ve filmu Vrchní prchni navíc poprvé hrála se svým manželem Josefem Abrhámem) a později Jana Svěráka ji představily v charakterově a v typově různorodých postavách. Nejednou prokázala, že je fenomenální ženskou komičkou, která má dokonalý cit pro přesné načasování gagů, vypointování komické situace a ztvárnění komediální role.

Velké herecké příležitosti dostala Libuše Šafránková v 90. letech, kdy se přehrála z rolí mladých sličných dívek do úloh zralých žen, jímž není cizí ironie a skeptický humor. To vše doplněné oduševnělým zjevem dámy, která dokáže elegantně stárnout. Znovu spolupracovala se Zdeňkem Svěrákem, potažmo jeho synem Janem a dostala velké role v jejich filmech Obecná škola a Kolja (za tuto roli dostala Českého lva v kategorii nejlepší ženský herecký výkon). Ve filmu Báječná léta pod psa ztvárnila složitý charakter v časovém rozmezí třiceti let.
Kromě filmu a divadelních her si zahrála i v několika seriálech, z nichž je nutné připomenout hlavní roli v historickém seriálu Náhrdelník.
Libuše Šafránková je jednou z nejvýznamnějších hereček v dějinách českého divadla a filmu. Vrací se před kameru s rozmyslem a se zaujetím, často po boku svého manžela Josefa Abraháma a často na výzvu tvůrců, kteří si u ní získali patřičný kredit a kteří dokáží přinést látku, která ji zaujme a představuje pro ni výzvu.

Dokument o oblíbené herečce uvádí ČT1 23.12. od 20.30 hod.

22.12.2008 21:12:05 Redakce | rubrika - Z éteru

Časopis 22 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Lípa Musica 2024

Články v rubrice - Z éteru

Tři životy Vladimíra Pucholta

Vladimír Pucholt

Tři životy Vladimíra Pucholta
Dokumentární film o zásadních životních posunech herce, který se na vrcholu p ...celý článek


Franz Kafka – 100 let

Piš, Kafka, piš!

Piš, Kafka, piš!
Franz Kafka a jeho dílo s groteskní nadsázkou a humorem. Zachycením pozadí vzniku originál ...celý článek


Divadelní tipy 23. týden

Olga (Horrory z Hrádečku)

Neobyčejné životy - Luděk Sobota
Životní a profesní příběh jednoho z nejvýraznějších českých komediálních h ...celý článek


Divadelní tipy 22. týden

Petr Kostka

Písničky Vinohradských
Zpívají herci Divadla na Vinohradech: J. Hanzlík, P. Haničinec, M. Stropnický, G. Vr ...celý článek



Časopis 22 - sekce

HUDBA

V Praze naživo zazní hity kapely Fleetwood Mac

Rumours of Fleetwood Mac

Fanoušci americko-anglické rockové formace Fleetwood Mac si budou moci své oblíbené hity znovu vychutnat naživ celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Od Michelangela po Callota

Od Michelangela po Callota: Umění grafiky manýrismu

Umění grafiky manýrismu je k vidění ve Valdštejnské jízdárně do 11. srpna 2024. Manýrismus se zrodil v I celý článek

další články...