zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Financování a hodnocení divadel v České republice

Ilustrační foto

autor: Scena.cz   

zvětšit obrázek

Institut umění-Divadelní ústav uspořádal 15. října 2009 v Divadle v Celetné seminář, jehož hlavním cílem bylo poskytnout zástupcům divadel, městské samosprávy a odborné kulturní veřejnosti aktuální informace a prostor k diskusi na téma financování a evaluace divadel. Seminář se konal v rámci oslav 50. výročí založení Divadelního ústavu a byl součástí víceletého výzkumného projektu podporovaného MK ČR s názvem Studie stavu, struktury, podmínek a financování umění v ČR.

Na úvod vystoupil František Zborník, ředitel Odboru umění a knihoven MK ČR. Ve svém příspěvku Státní podpora umění v oblasti divadla se věnoval především Programu kulturních aktivit a Programu pro podporu stálých profesionálních divadel. Podstatnou informací v rámci diskuse bylo konstatování, že objem obou dotačních programů v roce 2010 zůstane přibližně ve výši letošního rozpočtu. Nový model Grantového systému hl. m. Prahy, jeho principů a kritérií v systému víceleté podpory subjektů a grantů pro jednotlivé projekty představili členové Poradního sboru primátora hl. m. Prahy Vladimír Procházka, ředitel Činoherního klubu, a Josef Herman, kritik a teatrolog. Ve svém vystoupení zdůraznili odborný charakter, bodový systém a dvoukolovou metodu výběrových řízení. Na závěr prvního bloku programu zrekapituloval Stanislav Doubrava, člen výboru Asociace profesionálních divadel a ředitel Naivního divadla Liberec, vývoj Financování divadel po roce 1989 na úrovni regionů a provedl inventuru současného stavu. Základním tématem diskuse k první části semináře byla konstatace neuralgického místa financování našeho divadelního systému, kterým je nedostatečná kooperace státu, krajů a měst.

Druhou část semináře zahajovala Hana Maříková, doktorandka Katedry kulturologie Filozofické fakulty Univerzity Karlovy. Představila projekt Vytvoření a ověření mechanismu evaluace nabídky veřejných kulturních služeb, na kterém katedra spolupracuje s ministerstvem kultury a který je součástí plánu implementace Státní kulturní politiky na léta 2009 až 2014. Ve své přípravné práci dospěli řešitelé projektu ke zjištění, že se metody evaluace v oblasti kultury ve městech a obcích vyskytují značně sporadicky. Velice inspirativní bylo vystoupení Blanky Chládkové, proděkanky Divadelní fakulty JAMU, s názvem Měření výkonnosti repertoárového divadla. Příspěvek byl shrnutím doktorské práce Jany Bejvlové, která se zaměřila na modifikaci moderních metod evaluačních procesů a na specifičnost hodnocení uměleckých institucí.

Závěr semináře patřil tématu Audity pražských divadel. Zuzana Navrátilová, vedoucí Oddělení kultury Magistrátu hl. m. Prahy, prezentovala účel zadání personálních, právních a ekonomických auditů, jímž je vytvoření předpokladu transformace divadel – příspěvkových organizací. Boris Halata prezentoval za firmu KPMG (mezinárodní poradenská společnost, která na pražské audity vyhrála výběrové řízení) metodiku a rozsah auditů, jejichž účelem bylo získat parametrické konotace v čistě ekonomické sféře. Téma uzavřelo vystoupení Doubravky Svobodové, ředitelky Divadla na zábradlí, a Daniely Šálkové, ředitelky Divadla v Dlouhé, které reflektovaly průběh auditů z pozice analyzovaných subjektů. Jako základní problém auditů uvedly, že pro požadovaná ekonomická data (např. mezd a dalších nákladů) scházela jasná specifikace, čímž byla, podle jejich názoru, oslabena srovnatelnost údajů a také fakt, že standardizovaný personální audit nelze jednoduše aplikovat na umělecký soubor, pokud se zkoumá jen náhodně vybraný měsíc atd. Divadla verifikovala výsledky jen částečně a se závěry dosud nebyla seznámena.
Audity proběhly u sedmi příjemců grantů, u devíti příspěvkových organizací – divadel a Symfonického orchestru FOK a dále také v Dejvickém divadle a v občanském sdružení Motus. Zdá se, že cílem auditů je zodpovědět špatně položenou otázku: Proč jsou příspěvkové organizace dražší než příjemci grantů? Závěry diskuse byly jednoznačné: kritika problémů s financováním divadel (a jeho zdroji) mimo Prahu a zjištění, že hodnocení divadel musí být komplexní. Audity bez evaluačních metod, které jsou schopny verifikovat uměleckou hodnotu, nedávají skutečný obraz kvality, potřebnosti a funkčnosti zkoumaných subjektů.

30.10.2009 13:10:32 Redakce | rubrika - Zprávy

Časopis 17 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Zprávy

Nová výzva Kašpar.Dramatik

Martin Hofmann (Cyrano)

Spolek Kašpar je soubor, který je již více jak třicet let etablovaný na české divadelní scéně. Aktuálně hraje ...celý článek


Pořád jsem to já poprvé v Pardubicích

Eliška Lásková a Petra Janečková (Pořád jsem to já)

Východočeské divadlo uvádí novinku, hru Pořád jsem to já, kterou autorka Christine Mary Dunford napsala podle ...celý článek



Časopis 17 - sekce

HUDBA

Pet Shop Boys: Nonetheless

Přebal alba

Legenda taneční a elektropopové hudby. Britské duo Pet Shop Boys proslulo už koncem osmdesátých let, kdy vydal celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Velikáni filmu... Karel Kachyňa

Oznamuje se láskám vašim

Setkání v červenci
Úsměvná letní romance o nenadálé lásce. Český film uznávaného režiséra Karla Kachyni, od celý článek

další články...