zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Agháta Christie v Damúze?

Arnošt Goldflam: Agátománie

  

Studio Damúza uvedlo v premiéře 12. dubna 2002 aktovku Arnošta Goldflama Agátománie. Počet kyticí při děkovačce plně odpovídal složení realizačního týmu, který byl až na hudební spolupráci ryze ženský. Pod vedením režisérky Marty Ljubkové účinkovaly Karolína Rottová a Paulína Böhmerová. Scéně dominovalo čtvercové plátno s několika průlezy, které ve hře znamenitě fungovaly. Další součástí scény byly dvě židle s opěradly ve tvaru sedící postavy, které do sebe navzájem zapadaly, vše z návrhu Petry Vykoukalové.

Goldflamův text je sám o sobě velmi silný. Zpracovává téma lidské stádnosti a individuality. Vedle sebe žijí dvě sousedky. Jedna, která má ráda své pohodlí, a pravděpodobně se živí prostitucí. Druhá je naopak nerada sama, a pomáhá druhým. Její náklonnost k lidem se promění ve vznik pomyslné sekty, kultu.



Režisérka Ljubková pracovala s oběma postavami výborně. Každou nechala vyprávět nejdříve o sobě, postupně došlo na odkrytí jejich společného příběhu. Případnou monotónnost rozbíjí nápaditými přesuny na scéně a pomyslným dialogem. Využívá projekce, při níž jsou s nadsázkou ilustrovány stoupající davy příznivců první protagonistky, nejdříve fronty lidí, dále kolony aut až po nudistické davy u táboráku.

Obě herečky přistoupily ke ztvárnění postav osobitým způsobem. Představitelka „Agáthy“ byla daleko více přirozenější, dobře si poradila s přerodem, kdy prostá a přirozená dobrosrdečnost se přeměňuje ve svatou vypočítavost. Moment, kdy čtvercový objekt na scéně funguje jako model zrcadla a průřezy v něm, využívá jako svatozář vytvořenou z přehozeného prostěradla, je působivý.
Naopak představitelka První dámy, hrála místy nepřirozeně až křečovitě. Poradila si s pasážemi, kdy popisuje styl svých upozornění, samozřejmě anonymním.

Inscenace i při využití místních syrových scénických prostředků (světel a hudby) určitě v Damúze nezapadne a můžeme ji doporučit. Nemyslete, pokud půjdete na představení s tím, že uvidíte další variaci na Agáthu Christí, tak nebuďte zklamáni, byť o určitý druh detektivky nepřijdete.
Arnošt Goldflam: Agátománie Režie a úprava Marie Ljubková, výprava Petra Vykoukalová. Hrají Karolína Rottová a Paukína Böhmová.
Premiéra 12. dubna 2002 ve studiu Damúza.

30.4.2002 Josef Meszáros | rubrika - Recenze

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Recenze

Hra, která se zvrtla: grál mezi komediemi

Milan Němec a Kristýna Daňhelová (Hra, která se zvrtla)

Městské divadlo Brno uvádí inscenaci trojice autorů Heryho Lewise, Jonathana Sayera a Heryho Shieldse HRA, KTE ...celý článek


Dub: empatické přijímání zpráv

Pavel Vacek (Dub)

Městské divadlo Zlín uvádí v české premiéře hru britského dramatika Tima Crouche DUB (An Oak Tree, 2005). Crou ...celý článek


Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe

Tři mušketýři (Městské divadlo Zlín)

Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých ...celý článek


Hostina dravců: když jde o život

Hostina dravců (Slovácké divadlo)

Slovácké divadlo Uherské Hradiště uvádí novou inscenaci HOSTINA DRAVCŮ autorů Vahé Katcha a Juliena Sibre. V č ...celý článek



Časopis 20 - sekce

OPERA/ TANEC

Lípa Musica přichází s pestrým programem

Jiří Pavlica

Světová premiéra Beaty Hlavenkové, odvážný projekt soudobé hudby se sólistou Danielem Matejčou a dirigentkou A celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Open House Brno otvírá město

Diversa Quartet

V sobotu 18. května od 9. hodiny se začnou návštěvníkům festivalu architektury a urbanismu Open House Brno 202 celý článek

další články...