zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Genialita a průměrnost.

Příbramské divadlo po tápání v této sezóně uvedlo 23. března 2000 velmi zajímavé drama anglického dramatika a scénaristy Petera Shaffera Amadeus. Režisér František Miška obsadil do titulních rolí Mozarta Tomáše Masopusta a Salieriho Ivo Kubečku. Kdo z Čechů nezná Mozarta a Formanovu adaptaci hry ve stejnojmenném filmu? Tyto skutečnosti mohou vytvářet úskalí, neboť divák se snaží srovnávat. Můžeme použít sportovního výrazu pro příbramskou inscenaci: "Divadlo Příbram všechny převálcovalo?". Nastudování Amadea je krokem ke zkvalitnění práce souboru. S touto hrou lze reprezentovat i například v přehlídce České divadlo.

Režisér Fr. Miška si pozval ke spolupráci vynikajícího scénografa Jana Duška. Obrovské dilema geniality a průměrnosti symbolizovaly dva plechové pláty zavěšené uprostřed scény. Mezi nimi dobový lustr. Symbolika vzájemného zrcadlení přirozené inteligence a bezcharakterní vychytralosti zvyšovala napětí. S tímto vynikajícím scénickým objektem se nechalo ještě více pracovat. Zejména se mohly využít světelné efekty.
Točna se na scéně ukázala jako znamenitý nápad. Nejenže na ní stáli jednotlivé postavy v době Salieriho vyprávění, ale zároveň byl pohyb točny využit i při vlastním hraní. Například noblesní výstup Josefa II. sedícího na trůnu. Přímo fantastické se ukázalo inscenování Mozartových oper -- divadlo na divadle, jeviště na jevišti, na zadním horizontu, kdy se oba "plechy" odhrnuly a v zadním výklenku se objevila subreta z dané opery.
Říci, že představení bylo dokonalé jen po stránce scénické samozřejmě nelze, tato stránka důmyslně doplňovala jednotlivé charaktery a postavy. Z hereckých výkonů musíme vyzdvihnout Tomáše Masopusta. Při vyjádření Mozartovy živosti byl postaven před nejeden akrobatický úkon až se tajil dech. Zejména při akcích kolem piána. Jeho klavírní improvizace byly zahrány s takovou přesvědčivostí, že se dočkal zaslouženého potlesku.
Postava Salieriho hraje hlavní roli. Režisér Miška vsadil na Salieriho coby průvodce celým dramatem. Výkon Ivo Kubečky nebyl vždy stoprocentně přesvědčivý, ale toto se nechá omluvit, zejména skutečností, kdy se jednalo o první předvedení na veřejnosti. Trochu nedůsledný byl při sdělování vnitřních pohnutek Salieriho. Jako průvodci dějem mu pomáhali Větříčkové Radim Jíra a Libor Jeník.
Výkon tří úřednických postav (Cisařský komoří - Jiří Hasil, prefekt císařské knihovny - Jaroslav Pešice, ředitel císařské opery - Vladimír Mrva) předvedli ryze úřednický výkon. Pravý úřednický chlad a patolízalství z nich jen čišelo.
Co chudičká a křehká až lehkomyslná Konstance Weberová, Mozartova žena (Hana Tunová/Tereza Kamenická)? Hana Tunová podala vyvážený výkon. Zejména obstála ve scéně se Salierim.
Přejeme Divadlu Příbram, aby prorazilo pověst "školního" divadla. Věříme, že Amadeus se stane startem pro kvalitní práci na dalších inscenacích. Peter Shaffer (*1926) anglický dramatik a scénarista. Autor historické hry o dobytí Incké říše "Královský hon na slunce", psychologického dramatu "Equus", hry Amadeus, která se stala předlohou stejnojmenného filmu M. Formana.
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1787) rakouský skladatel, vrcholný představitel hudebního klasicismu.
Antonio Salieri, (1750-1825) italský skladatel, dirigent a hudební pedagog, kapelkník dvorní opery ve Vídni, konkurent W.A.Mozarta. Úspěšný autor oper (celkem čtyřicet), oratorií, kantát a různých instrumentálních skladeb.

5.6.2000 Jarin | rubrika - Recenze

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Recenze

Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih

Šimon Obdržálek a Oldřich Kříž (Zlatovláska)

Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P ...celý článek


Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu

M. Dancingerová,  A. Rusevová, J. Burýšek a V. Zavadil

Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato ...celý článek


Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla

Robert Mikluš (Mefisto)

Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek



Časopis 18 - sekce

HUDBA

Zlatá Lýra představí festival jako fenomén doby

Zlatá Lýra (Foto: Slovenský institut - Bara Podola)

Hudební inscenace plná známých hitů a příběhů československých zpěváků a zpěvaček – to je Zlatá Lýra. Ús celý článek

další články...

OPERA/ TANEC

Celostátní festival ZUŠ Open 2024

ZUŠ Open

ZUŠlechťujeme uměním – pod tímto heslem opět od 23. května do 9. června 2024 ožijí v rámci celostátního celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Filmové tipy 18. týden

Po strništi bos

Po strništi bos
Hořká komedie o válečných letech strávených na malém městě. Pražská rodina Součkových se mu celý článek

další články...