zvláštní poděkování
Quantcom.cz

„Zajímá mě zkoumat všechny postavy,“ říká režisér Roman Groszmann

Ilustrační foto

autor: Z webu   

Diváci v Olomouci sice přišli o alternativní scénu Studio Hořící žirafa na konci minulé sezóny, ale již od letošního září začal v tomto městě působit nový soubor - Divadlo Tramtarie. Ten využívá prostor divadla v Hodolanech – Ostravská ulice 1. Zakládající členové občanského sdružení Tramtárie, kteří se rekrutovali z ročníku na JAMU, vidí v tomto významném univerzitním městě doposud plně nevyužitý prostor pro kulturu, která se vymyká z rámce provozu běžných „kamenných“ kulturních stánků.
Soubor zahájil svoji činnost 21. září 2004 premiérou hry Tramvaj do stanice touha. Roli Blanche ztvárnila Isabela Bencová, Mitche hraje Petr Jarčevský, Stanleyho Zetel. Dále hrají Ilona Šumná nebo Jitka Páleníková, Jiří Hájek, Miroslav Ondra aj. Režie se ujal Roman Groszamann.

Po Williamsově Tramvaji sáhla dramaturgie z několika důvodů. „Především nás lákalo zkusit se pro začátek poměřit s titulem, ve kterém za každou rolí stojí zástup slavných herců a který za pětapadesát let od svého vzniku nikdy neopustil světová jeviště, ba dokonce se v posledních letech zdá, že jeho čas a aktuálnost znovu přichází.
Tato chuť vychází – pochopitelně – z jisté nezbytné víry v to, že jsme stále schopni podívat se na tento titul nově a originálně a ve srovnání s našimi předchůdci obstát. Za druhé jsou v této hře minimálně čtyři skvělé herecké příležitosti – velká možnost zkusit rozvíjet cosi, co by mělo být jedním ze základním pilířů našeho divadelního programu – tvůrčí vklad herce, který není pouze naplňovatelem předem dané koncepce, ale v rozhodující míře spolutvůrcem výsledného díla.“

Režisér inscenace Roman Groszmann si našel chvíli pro náš 1. kulturní portál Scena.cz.

  • Romane, o vás se ví, že máte rád psychologické hry s výrazným příběhem. Tramvaj do stanice Touha, kterou zkoušíte v divadle Tramtarie jako zahajovací představení, k takovým patří. Vybral jste si ji proto?
    Vybral ji dramaturg... (Smích!) Ale vážně - mám rád psychologické hry i jiné, ale je pro mě důležité (víc než slavné jméno autora), že je to hra s dobře napsanými dramatickými, tragikomickými a realisticko - groteskními situacemi. Text ne vždy, ale situace této hry jsou zcela určitě silné a nadčasové.
  • O které postavě hry si myslíš, že jí a jejím problémům nejvíc rozumíš?
    Neřekl bych rozumím, ale zajímá mě zkoumat všechny, malé i velké. Baví mě provokovat ke stejnému výzkumu herce, byl bych rád, kdyby se mi to povedlo i u diváků.
  • Jako režisér zahajující inscenace jsi první, kdo vstupuje do (pro nás) nových prostor hodolanského divadla. Jak tento prostor ovlivňuje inscenaci?
    Zásadně a v plné míře. Fakt, že jsem "prvním", mi umožnuje se pokusit v maximální míře využít zdejšího genia loci, který mi obzvlášť pro tuto inscenaci přijde velmi vhodný.
  • Přejem hodně sil při rozjezdu nového divadla.

    22.9.2004 11:09:05 JoMe | rubrika - Zákulisí/ Klípky
  •