Máte komplex?
autor: archiv divadla
Agilní divadlo Valmet, jehož zakladateli jsou vystudovaný herec a nyní studující režisér Dan Špinar, dramaturgyně Lenka Chválová a herečka Jana Stryková, představilo po příjemné hříčce ze současnosti Zůstaň na lince, v divadle Kašpar nový projekt s uměleckými ambicemi. Sáhli po antice - Sofoklově Elektře. Pro novou inscenaci pořídili zcela nový překlad (A. Beková), zbavený patosu a květnatosti, která se dnes nenosí. Nová podoba je prý blíže originálu, který působí spíše strohými, chvílemi až surovými obrazy skutečnosti a vztahů mezi jednotlivými protagonisty.
Úvodní pasáže se odehrávají ve tmě (či téměř ve tmě) mimo jeviště – u jakéhosi oltáře, kde scénografie (Linda Jiříková) využívá přirozené struktury divadelního prostoru divadla Kašpar. Pak se děj přesunuje do pokoje v královském paláci, kde je držena bláznivá Elektra. Zde, v strohém prostoru nemocničního pokoje, nad nímž proskleným oknem nahoře, dohlížejí na pacientku doktorka a sestra (jinak též chór), se odehrává celý děj. Sem vstupují náhodní i nenáhodné návštěvníci.
Herecká koncepce projevu je laděna do několika různých variant. Vzhledem k tomu, že směle můžeme prohlásit, že se to celé odehrává (třeba?) v bláznici, je tu povolena expresivita a zároveň cosi ve stylu černé grotesky, s chvílemi až detektivně komiksovou stylizací (např. scéna, kdy Aigisthos přichází k lůžku se zakrytou postavou, aniž by tušil že tu najde zavražděnou královnu Klytaiméstru). To vše se odehrává před očima všech protagonistů, „skrytých“ za dveřmi. Zatímco Elektra je jakési svévolné, hysterické (či na hysterii si hrající) ne vždy sympatické děvčátko (za onemocnělou Janu Strykovou převzala roli Natálie Topinková), mstitel Orestés (Viktor Dvořák) působí spíše směšně a trapně, stejně jako jeho rétorský vychovatel (Rudolf Stärz). Na rozdíl od nich má Klytaiméstra Dany Syslové v sobě určitou sošnost antické hrdinky, stejně jako mají logiku její slova. Zdá se, jako by tahle hra byla spíše než o antické pomstě o tom, jak si vyrovnávají účty mladí se starými. Tak nějak, puzeni vlastní, příliš nezdůvodněnou posedlostí, která vyznívá chvílemi zbytečně (takže ani je samotné příliš neuspokojí, a na diváky působí spíše směšně). Zajímavým doplňkem, je pojetí chóru – jinak též personálem obsluhujícím Elektřin nemocniční pokoj, (Eva Lecchiová a Zuzana Onufráková). Právě v nich je to nezaujaté, a tedy asertivní porozumění pro věci, které se jich osobně netýkají, a spíše se zaměřují na konkrétní utrpení jedince. Jsou to právě ony, kdo mají pochopení pro Elektru, když už jí diváci zcela nechápou. V takovéto koncepci pochopitelně není příliš místa pro patos, spíše je tu postmoderní hravost s okraji rozostřenými do tragédie. Možná, že právě tohle je recept, jak přitáhnout mladé zpět k antice.
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Dub: empatické přijímání zpráv
Městské divadlo Zlín uvádí v české premiéře hru britského dramatika Tima Crouche DUB (An Oak Tree, 2005). Crou ...celý článek
Hra, která se zvrtla: grál mezi komediemi
Městské divadlo Brno uvádí inscenaci trojice autorů Heryho Lewise, Jonathana Sayera a Heryho Shieldse HRA, KTE ...celý článek
Hostina dravců: když jde o život
Slovácké divadlo Uherské Hradiště uvádí novou inscenaci HOSTINA DRAVCŮ autorů Vahé Katcha a Juliena Sibre. V č ...celý článek
Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe
Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých ...celý článek
Časopis 20 - sekce
HUDBA
Bastard: křížení lásky a zla
Městské divadlo Brno uvádí na Hudební scéně nové nastudování společného díla Zdenka Merty a Stanislava Moši BA celý článek
OPERA/ TANEC
Ondřej Ruml zazpívá šansony s Pražskými symfoniky
Zpěvák Ondřej Ruml vystoupí 20. a 21. května se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK v Divadle Hybernia se celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Literární tipy 20. týden
Romantické hrady, Rýn a dívka jménem Lorelei
Hluboké údolí nejdůležitější evropské řeky je, kam oko dohlédn celý článek