zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Bouře a Vzdor na Zábradlí

Z. Bydžovská a V. Marek (Foto archiv divadla)

  

Inscenace Úklady a láska v režii J.A.Pitínského má snový řád symbolické scény J.Róny, člena uměleckého spolku Tvrdohlaví. Ta vytváří kolem Schillerovy tragedie auru potměšilých radovánek, možná téměř fraškovitě - sarkastickou "podívanou", v níž ale vystupují bytostné postavy hereckých autorit, jež ji svým způsobem umocňují. Jako příklad uvedu samotného presidenta, monumentálního tyrana (J.Ornest), úřednicky úlisného presidentova tajemníka Wurma (B.Klepl), extravagantního estéta dvorního maršálka (V.Marek) a nebo snivou minulost vévodovu milostnici Lady Milfordovou (Z. Bydžovská).

Vlastní děj pojednává, obdobně jako Ostrovského drama Výnosné místo (uváděné na téže scéně - v režii S.Fedotova), o lásce dvou milenců z odlišných sociálních poměrů a o úkladech, jež jim chystají otcové a jejich doba. Tragedie německého dramatika F.Schillera představuje vrcholný literární a umělecký styl "Bouře a vzdor", který bojoval proti zastaralým konvencím společnosti.
Nad tím vším se klene hravost duše režiséra J.A.Pitínského, který snad pro svou potěchu, užívá v některých případech stejných inscenačních prvků jako v jiných svých dramatizacích. Za všechny bych rád uvedl ony mýtické sáňky, které v tomto případě znázorňují (?) nechtěnou ztrátu času (že někomu ujíždějí sáňky). Zatímco v Kouzelném vrchu Thomase Manna, znázorňují božský povoz, který převáží postavy do jiného světa. O dvojici průvodců a hudebníků, kteří od prvého pozdravení sledují z obou stran jeviště diváky, můžeme pochybovat, zda skutečně patří k ději, nebo ke scéně. Nabízejí však rámec, skrze nějž můžeme spatři ukrutnost doby a přitom se nezvednout ze své židle na Anenském náměstí.
Schillerova tragédie Úklady a láska je zajímavá především svým pojetím a dříve zmíněnou hravostí, selhávají však a neplatí některé odbočky a myšlenky, které zřejmě měli inscenátoři a tvůrci v plánu. Alespoň kapesníky, jichž se mi (z reklamních důvodů ?) dostala do ruky spousta, jsem užil k naprosto jinému účelu, nežli k otírání slz dojetím. To se bohužel nekonalo.

Úklady a láska; Friedrich Schiller. Režie J.A.Pitínský, překlad Dagmar a Pavel Eisnerovi, dramaturgie Iva Slámová, hudba Vladimír Franz, scéna Jaroslav Róna, výtvarná spolupráce Klára Bénová, kostýmy Kateřina Štefková.
Hrají: J.Ornest, J.Budař, V.Marek, Z.Bydžovská, B.Klepl, Z.Dušek, J.Kotrbová, P.Špalková, L.Klepal, L.Prakesch, R.Hybeš.
Divadlo na Zábradlí 30.11.00 (psáno z reprízy 2.12.00)

18.12.2000 Ondřej Menšík | rubrika - Recenze

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Recenze

Dub: empatické přijímání zpráv

Pavel Vacek (Dub)

Městské divadlo Zlín uvádí v české premiéře hru britského dramatika Tima Crouche DUB (An Oak Tree, 2005). Crou ...celý článek


Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe

Tři mušketýři (Městské divadlo Zlín)

Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých ...celý článek


Hra, která se zvrtla: grál mezi komediemi

Milan Němec a Kristýna Daňhelová (Hra, která se zvrtla)

Městské divadlo Brno uvádí inscenaci trojice autorů Heryho Lewise, Jonathana Sayera a Heryho Shieldse HRA, KTE ...celý článek


Hostina dravců: když jde o život

Hostina dravců (Slovácké divadlo)

Slovácké divadlo Uherské Hradiště uvádí novou inscenaci HOSTINA DRAVCŮ autorů Vahé Katcha a Juliena Sibre. V č ...celý článek



Časopis 20 - sekce

OPERA/ TANEC

Rok české hudby – Jan Kubelík

Jan Kubelík

Legenda jménem Kubelík
Dokument o krásném uměleckém a lidském vztahu otce a syna – významného houslov celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Výtvarné tipy 20. týden

Klackovitý architekt Martin Rajniš

Ztracené poklady Egypta: Záhady egyptské Sfingy
Je stejně tajemná jako slavná. Prozkoumejte minulost jedné celý článek

další články...