Pro každého něco …
autor: Z webu
Největší loutkářský festival v zemi nabídl pestrou paletu loutkářského umění, od tradičních loutkářských etud, zaměřených především na ukázky toho, co loutka a loutkoherec dokáží, přes pohádky pro děti až po recesní výstupy studentů a nezávislé skupiny Buchty a loutky.
Festivalovému publiku ukázalo tradiční loutkové divadlo Grodněnské oblastní loutkové divadlo z Běloruska, Fundus Marionetten z Drážďan a Tradiční bábkové divadlo Antona Anderleho z Banské Bystrice. Fundus Marionetten Olafa Bernstengela, který má v Čechách mnoho přátel, převyprávěl pražskou pověst o Golemovi s názvem Rabi Löw a Golem v dramatizaci bohemofila Manfreda Scholzeho a ve výpravě manželů Duškových.
Pořadatelské Divadlo loutek Ostrava se ve středu představilo se Čtyřmi pohádkami s vlky za vrátky. Japonský režisér Nori Sawa spojil v povedené dramaturgické zkratce tři české pohádky, jejichž hrdinou je vlk. Nori Sawa připravil pro tuto oblíbenou českou zápornou postavu bohaté menu, a tak vlk musel nejdříve sežrat babičku, Karkulku, prasátka i kůzlátka. Pak se teprve dočkal osvobození z kopýtek rozzuřené matky kozy, která ho za bojového japonského pokřiku rozpárala krejčovskými nůžkami. Čtvrtá pohádka byla japonská, a bohužel, při velkém krácení, které vzniklo kvůli zachování proporce k českým pohádkám, ne příliš srozumitelná.
Ve čtvrtek festival nabídl korejské zpracování Ezopových bajek divadla Chuncheon a úpravu Preusslerovy Malé čarodějnice divadla Teatro Néline z Bratislavy.
Divadlo Radost Brno přivezlo netradiční zpracování tradiční komické opery Princezna Sylvestrie aneb Zápas o nevěstu, a Buchty a loutky představily svůj divadelní výklad dnes již klasických filmových Sedmi statečných.
Mezi netradiční loutkové divadlo lze zařadit i Shakespearova Macbetha kladenského Lampionu, kde titulní hrdina-loutka je ovládán nejen svou ženou, ale i šesti čarodějnicemi. Španělské divadlo Tabola Rasa se v Ostravě představilo s excelentním zpracováním Moliérova Lakomce. Jako znak dramatické postavy posloužily vodovodní kohoutky, které měly tělo ze šátku. Lakomec-vodovodní kohoutek v jejich úpravě nesedí na penězích, ale na vodě, které se ostatním postavám – vodovodním kohoutkům zoufale nedostává. Nadšené publikum obzvláště aplaudovalo při milostné scéně Mariny a Cleonta, provedené za pomocí dvou barevných šátků, větráků a pudru.
Studenti pražské KALD DAMU uvedli tři krátká klauzurní představení, a to autorskou Kavárničku, Erbenova Vodníka a Klímovo Utrpení knížete Sternenhocha. Posledně jmenované představení bylo sice neloutkové (až na jednu krejčovskou pannu), ale zato bylo nejvíce dotaženo do regulérního divadelního (a profesionálního) tvaru.
Loutkářská katedra polské Divadelní akademie z Bialystoku představila krátkou klauzurní práci o hledání Svatého grálu s názvem Touha.
Festival nezapomíná ani na veřejnost, které se nechce chodit do kamenných divadel. V pouličních produkcích se střídají maďarské Garabonciás Stilt Theatre, polský Teatr Porywacze Cial a české divadlo Mimotaurus.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Festivaly
Rodinný festival Nuselské dvorky 2024
Po roční pauze se vrací do nuselských vnitrobloků tradiční rodinný festival Nuselské dvorky, který od samého p ...celý článek
Časopis 18 - sekce
HUDBA
Sum 41 - Heaven: X: Hell
Zakládajícími členy skupiny Sum 41 jsou zpěvák a kytarista Deryck Whibley, kytarista Dave Baksh, baskytarista celý článek
OPERA/ TANEC
Rok české hudby – Smetana 200
Ecce Homo Bedřich Smetana
Pohnutý život a geniální dílo velikána české hudby 1824–1884 v dokumentu Ma celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Fotografie Miloše Budíka v Praze
Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním celý článek