zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Misky vah se v Pardubicích vychylují o milimetry

Jan Hyhlík v inscenaci Na miskách vah

autor: archiv divadla   

Mezní okamžiky v životě proslulého dirigenta Wilhelma Furtwänglera zachycuje inscenace Ronalda Harwooda Na miskách vah, kterou pohostinsky nastudoval Michael Tarant se souborem Východočeského divadla Pardubice. Projekt vznikl ve spolupráci s Komorní filharmonií Pardubice. Divadlo tak připomíná 60. výročí ukončení II. světové války. Právě mladý divák se může ptát – proč tuto hru inscenují? Vždyť je to tak dávno… Po zhlédnutí kvalitního textu Ronalda Harwooda v inscenaci režiséra Michaela Taranta, který do hlavních rolí obsadil Josefa Vránu a Jana Hyhlíka, nebudete mít o aktuálnosti tématu pochyb.
Samotný text nevyžaduje experimentální režijní přístup. Jeho hlavní síla spočívá v samotném obsahu a v jeho hereckém ztvárnění. Nutno zdůraznit, že také v jeho zhutnění. Banální problém postupně bytní a roste. Vše v silné kontroverzi. V Berlíně roku 1946 je největší dirigent své doby vyslýchán pro podezření z kolaborace s nacistickým režimem.

Na scéně se setkává Maestro a Vyšetřovatel, podobně jako Odsouzený a Kat, Bůh a Ďábel. Naprosto protikladná dvojice. Oba herci tuto protikladnost ztvárnili s patřičnou autentičností. Vyšetřovatel vítá Maestra: Ahoj Wilhéme…. Maestro s patřičným velmi jemným opovržením, které vyjádří stažením rtů, dává najevo svou charismatickou sílu.
Silný duel obou dokreslují a ještě více rozpínají další postavy. Helmuth Rode, druhý houslista, v podání Zdeňka Rumpíka, Emmi Straubeeová, zapisovatelka (Marie Málková) a Poručík David Wills (Radek Žák) a nakonec i Tamara Sachsová, svědkyně (Romana Chvalová).
Zapisovatelka Emmi vyostřuje situaci nejen poměrem k Majorovi Stevemu, ale také tím, že je dcera Strabea, který se zapojil do atentátu na Hitlera. Opomenout nelze její vášeň pro vážnou hudbu. Marie Málková si velmi emotivně poradila s hrdostí, láskou i zklamáním. Poručík David Wills má rovněž kladný vztah k vážné hudbě, ale k tomu je německý Žid, který od dětství vyrůstal v Americe. Výkon Radka Žáka, byť měl minimum textu, lze ocenit zejména v polohách jemné gestiky, kdy například coby svědek výslechů opovrhuje plochostí až neomaleností Majora. Zdeněk Rumpík coby druhý houslista v patřičné míře představuje člověka bezcharakterního – i když sám říká, že druhé housle v daném hudebním tělese nemůže hrát jen tak někdo.

Hlavní postavu Maestra výborně zahrál Jan Hyhlík. Dokázal nejen patřičně zaujmout zejména v případě vyznání k dirigentské práci a odhalit tajemství svého interpretačního umění, ale zejména se zaujetím odhalil filosofické názory postavy – zejména snahu oddělit umění a politiku.
Jak už zde bylo řečeno, jeho protikladem byl Major Steve Arnold. Josefu Vránovi se podařilo doslova zlomit diváka ve vnitřním kalkulu, neomalenosti až hrubosti. Jeho chování nelze vnímat jako lidsky zlé – případná negace je v zájmu zjištění spravedlnosti. Jak sám na sebe prozrazuje – v civilu je přeci pojišťovacím agentem a ten dokáže odhalit pojišťovací podvody.

Působivost celého dramatu spočívá nejen ve dvou časových rovinách: první setkání všech probíhá v zimě, druhé v létě; ale zejména v naprosto obyčejné argumentaci a vyprávění své životní zkušenosti. Fakta poskládaná dílčím způsobem, tak jak jsem je vnímal osobně, když jsem byl uvnitř dané události. Právě tento styl činí inscenaci zajímavou. Ony dvě misky vah v rukou Spravedlnosti se citlivě, někdy jen o setiny milimetru vychylují tu na jednu či na druhou stranu. Inscenace Na miskách vah má své opodstatnění i po těch šedesáti letech od událostí, o nichž pojednává. Zejména proto, že poukazuje na vnější i vnitřní mechanismy diktatury. Nejpůsobivější je závěrečné odhalení psychických problémů Steva – pak už není co dodat. Není koho soudit. Vždyť v době II. světové války se dal do pohybu mechanismus, který dopustil, aby bylo např. denně odstraněno přes dvanáct tisíc lidí. Proč? Na základě jakého práva? Největší dirigent té doby Wilhelm Furtwängler vzešel právě z takového národa. Dokázal ale mistrně interpretovat umění. Neemigroval, protože byl Němec a se svou zemí byl bytostně spjatý. Dokázal pomoci několika Židům. Jedině spravedlivým zvážením obou vyprávění můžete nabýt vlastní svobodu z poznání.

12.10.2005 00:10:17 Josef Meszáros | rubrika - Recenze

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Recenze

Dub: empatické přijímání zpráv

Pavel Vacek (Dub)

Městské divadlo Zlín uvádí v české premiéře hru britského dramatika Tima Crouche DUB (An Oak Tree, 2005). Crou ...celý článek


Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu

M. Dancingerová,  A. Rusevová, J. Burýšek a V. Zavadil

Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato ...celý článek


Hostina dravců: když jde o život

Hostina dravců (Slovácké divadlo)

Slovácké divadlo Uherské Hradiště uvádí novou inscenaci HOSTINA DRAVCŮ autorů Vahé Katcha a Juliena Sibre. V č ...celý článek


Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih

Šimon Obdržálek a Oldřich Kříž (Zlatovláska)

Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P ...celý článek



Časopis 19 - sekce

HUDBA

Zemřel Miroslav Imrich

Miroslav Imrich (Zdroj: www.imrichmusic.com)

Hudební scénu zasáhla tragická zpráva. Ve věku 71 let navždy odešel zpěvák a skladatel Miroslav Imrich, jeden celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Filmové tipy 20. týden

Operace mé dcery

Fotograf
Hořká komedie inspirovaná tvůrčí živelností a vztahovými karamboly světoznámého českého fotografa celý článek

další články...