zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Labyrinty a ráje studentů

Labyrinty a ráje studentů

autor: Z webu   

Je příjemné, že studenti AMU (jak DAMU, tak i HAMU) nekončí povinnými představeními na prknech Disku, ale rozbíhají se do dalších (divadelních i nedivadelních) prostor po Praze, ale i mimo ni (mj. Minor, Rubín, NOD Roxy). V této sezóně jsem měla možnost vidět podobných projektů několik, a ráda bych se zmínila alespoň o dvou z nich.

Ten první byl na kraji sezóny mezinárodní divadelní projekt Ráj srdce labyrint světa, který se několikrát objevil v Arše a v průběhu roku jej mohli vidět i diváci v dalších zemích Evropy. Projekt vznikl v rámci doktorského programu na Katedře alternativního a loutkového divadla DAMU a přivedl ke spolupráci studenty tří středoevropských divadelních univerzit. Autorské představení režijní dvojice SKUTR si vzalo za inspiraci Labyrint světa a ráj srdce českého klasika dílem Jana Amose Komenského, ale pozměněný název signalizuje, že nejde o pouhou literární adaptaci námětu. Soukromé ráje srdce a zapeklité labyrinty světa, které nás obklopují, nám zprostředkovává na scéně šestnáct mladých lidí studenty z bratislavské VŠMU, pražské DAMU a wroclawské PWST.

Představují tu nejrůznější herecké, pohybové a akrobatické etudy, každý z nich v osobitém provedení – nejprve jakoby ponoření do sebe sama a poté postupně kontaktují ostatní a snaží se „zařadit do světa,“ který ne vždy chápou a který je ne vždy chce přijmout. Jak jsme u Skutru zvyklí, vedle soustředění na herecký výkon protagonistů nechybí nejmodernější technika, výborný světelný design a autorská hudba. – elementy, které dodávají projektu autenticitu dnešního světa. Mladí herci v něm představili své mikrosvěty prostřednictvím bedýnek a světýlek, které si přinášejí s sebou – ve svých „pelíšcích“ se tak mohou ukrýt před světem, ale také je propojovat s ostatními, a rozšiřovat tak své možnosti. Jednotlivé etudy ukazují barevnost myšlení jednotlivých (i národních rysů), kvalita jednotlivců je samozřejmě kolísavá a někdy marně přemýšlíme, co tím chtěl „básník říci“, ale to se někdy stává i v životě. Dohromady vzniká pozoruhodná mozaika názorů, pocitů, lehkého hravého humoru a poezie. Celé představení, jako by tvořilo uzavřený kruh – od jednotlivých prezentací (miniklauniád) se pozvolna dostáváme ke hře ve dvojici, ve větší skupině až po choreografii, v níž jsou zapojeni všichni. Působivé jsou např. scény, kdy před ostatní vždy vystoupí jeden vůdce, kterého se všichni snaží napodobovat, a ten je vzápětí Nejčastěji zmiňovaná scéna je klipová „světelná choreografie“ postavená na jednoduchém principu rytmizovaného zhasínání a rozsvěcení lampiček na přeskáčku, řemeslně dobře zvládnutá scéna svědčí o tom, že v tomto skupinovém představení nejde jen o exhibici jednotlivců, ale i smysl pro spolupráci na jevišti. Celek pak ukazuje nejen strukturu „labyrintu světa“ jako takového, ale v odkazech vypovídá i o kouzelném světě divadla, kde se realita mísí s fantazií, sny a bizarními představami. Představení je skutečně srozumitelné i beze slov, a člověk si z něj odnáší pocit příjemné hravosti a nadšení pro tvorbu.

Zcela jiným typem inscenace je projekt Hlas Anne Frankové, jehož premiéra se uskutečnila v netypickém syrovém prostoru NOD Roxy. Na jeho počátku stojí jako inspirátorka absolventka ALD a nonverbálního divadla HAMU Miřenka Čechová. Herečka a mimka se rozhodla experimentovat nejen s tématem (na koncepci se podílel Petr Boháč), ale také s formou – tedy propojováním verbálního a neverbálního projevu na scéně. Důležitou roli tu hraje – jako v předcházejícím projektu - také světelný design a hudební doprovod (původní hudba Varhana Orchestroviče Bauera, vedle reprodukované hudby přímo „nad scénou“ hraje na cello Hana Suchanová). Komplikované téma hrdinky stojící na pomezí dětství a dospělosti v období holocaustu, je zpracováno s výraznou pohybovou invencí. ale přináší i něco navíc. Protagonisty stál při zkouškách, a stojí jistě i při představeních hodně fyzických i psychických sil. Po pravdě řečeno, pro mě je to projekt, který jasně míří - jak svým tématem, tak provedením - na mezinárodní festivaly. Ale nejsem si jista, kdo z obyčejných diváků takový titul vyhledá. I když jistě stojí za vidění.

První půle představení je sólovou choreografií Miřenky Čechové v roli Anne Frankové. S citlivostí a zároveň hravostí se jí podařilo postihnout svět děvčátka, které má v sobě fintivost, zamilovanost, náladovost a přemíru pubertální energie, ale v uzavřeném prostoru připomíná motýla narážejícího na neprostupné sklo, je stále zraňováno, nepochopeno strohostí, hašteřením a intrikami dospělých. Příběh Anne Frankové by mohl končit tam, kde končí příběh jejího deníku. Ctižádost realizátorů ovšem byla větší. Druhá půlka představení posunuje dále – do obecnější roviny. Odehrává se v koncentračním táboře, jsou zde symbolizovány nejrůznější atributy válečného běsnění, hrůz holocaustu, deprese, fyzického a psychického vypětí. Soubor složený z nejrůznějších umělců jako Jindřiška Křivánková, Petr Reif (na premiéře jej zraněného zastoupil režisér Petr Boháč), Radim Vizváry a Václav Jelínek si patrně při zkouškách (a tedy i představeních) sáhne mnohdy až na dno sil, např, tahání bezvládných mrtvol po jevišti, a další mnohdy až akrobatické výkony).. Jak už bylo řečeno, i když je projekt postaven především na nonverbálním projevu a náročném fyzickém tanci a pohybu, jeho součástí je u verbální projev. Nejde o souvislé monology či dialogy, spíše symbolická slova v různých jazycích. Druhá část představení má v centru scény výraznou otevřenou „ránu“ rudě planoucí prostor, do kterého odcházejí odsouzení. Scéna, kde jsou v regálech naskládané kufry, se znovu a znovu zaplňuje oběťmi nejrůznějšího typu, znovu a znovu padajícími do jícnu smrti. V této značně depresivní náladě najednou zapůsobí jako jasný paprsek etuda, kdy do koncentráku přichází učitel s dětmi. I když děti jsou jen imaginární, najednou jsme měli pocit, že slyšíme jejich smích a švitoření, a depresivní pochod smrti do rudého jícnu se najednou změnil na radostnou cestu ke světlu. V tomto tématu až neočekávaná (ale s tématem Anne Frankové související) katarze.

Divadlo Archa: Ráj srdce labyrint světa
Námět Miloslav Klíma; režie Skutr (Martin Kukučka, Lukáš Trpišovský); pohyb Adéla Laštovková-Stodolová; scéna Jan Polívka; kostýmy Daniela Klimešová a hudba Petr Kaláb.

NOD Roxy: Deník Anne Frankové
Scénář Petr Boháč, Miřenka Čechová a kolektiv; dramaturgie Miřenka Čechová, Petr Boháč a kolektiv; choreografie Miřenka Čechová; režie Petr Boháč, Miřenka Čechová a kolektiv
Hrají: Jindřiška Křivánková; Miřenka Čechová; Petr Reif; Radim Vizváry; Václav Jelínek + Hana Suchanová (cello); hudba Varhan Orchestrovič Bauer; scéna a kostýmy Ivanka Kanhauserová, Petra Vlachynská

7.5.2007 02:05:02 Jana Soprová | rubrika - Recenze

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Recenze

Dub: empatické přijímání zpráv

Pavel Vacek (Dub)

Městské divadlo Zlín uvádí v české premiéře hru britského dramatika Tima Crouche DUB (An Oak Tree, 2005). Crou ...celý článek


Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe

Tři mušketýři (Městské divadlo Zlín)

Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých ...celý článek


Hra, která se zvrtla: grál mezi komediemi

Milan Němec a Kristýna Daňhelová (Hra, která se zvrtla)

Městské divadlo Brno uvádí inscenaci trojice autorů Heryho Lewise, Jonathana Sayera a Heryho Shieldse HRA, KTE ...celý článek


Hostina dravců: když jde o život

Hostina dravců (Slovácké divadlo)

Slovácké divadlo Uherské Hradiště uvádí novou inscenaci HOSTINA DRAVCŮ autorů Vahé Katcha a Juliena Sibre. V č ...celý článek



Časopis 20 - sekce

OPERA/ TANEC

Hlaskontrabas Oktet vydává nové „severské” album

Hlaskontrabas Oktet  (Foto: Zuzana Lazarová)

Unikátní hudební formace Hlaskontrabas Oktet, kterou tvoří čtyři zpěvačky a čtyři kontrabasisté pod vedením Pe celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Možné podoby knihy

Možné podoby knihy

V Historické budově Národního muzea se otevírá výstava s názvem Možné podoby knihy. Ta představí část knižní t celý článek

další články...