zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Marie Sabina ladí s klimatem Klimáčkovy hry

Z inscenace Marie Sabina

autor: archiv divadla   

Dvě dospívající sestry a láska jen jedna, všeobjímající jako Matka příroda na vrcholcích hor, kde civilizace je šum z rádia umlčená přírodními živly (Matkou Polkou). Premiéra v Moravském divadle za přítomnosti autora (známý jako nejveselejší katastrof ista) se stala výjimečně radostnou událostí. Polský režisér Andrzej Celiński v režii i hudbě vycházel z kontrastu a napětí mezi velkým světem dole, a intimním světem v plicním sanatoriu za hranicí kosodřeviny, kde pravidla autoritativně určuje temperamentní maminka dvojčat-čarodějka (kouzelná i despotická Naděžda Chroboková).
Kdysi siamské sestry Marie a Sabina (sehrané a naivním půvabem oplývající herečky Lenka Ouhrabková a Vladimíra Včelná) vyrůstají v izolované mlžně mystické krajině pohanských mýtů, pohádek a rituálů /např. jídlo na hrobech/, a zároveň zašlých lékařských přístrojů, kam zavítá často svišť, občas pašerák a četník (svůdný, uhrančivý Ladislav Špiner a charismaticky upřímný Dušan Urban), či devět osamělých lékařů, otčímů Marie a Sabiny (osudově devátý otčím-invenční a empatický Miroslav Hruška). Specifický jazyk inscenace, kde se kromě češtiny a jadrné slovenštiny prolíná i polština, s konejšivou tesknotou vábí praslovanskou podstatu našich duší.

Sugestivní smyslový zážitek kromě vtipem i živočišností sršícího herectví, s rafinovanou barevnou jemností, podtrhuje scénografie Marty Roszkopfové (krása a životnost šicího stroje Singer) a nápadité, bystré jevištní efekty (možná i čáry).

Nespoutaná mnohoznačnost, s přídechem ironie, silné nadsázky i romantiky, činí z této inscenace zatím nevybroušený drahokam symbolů a tradic, kde můžeme spatřit odstíny komerce, libida, magie, ale tajemství proměn lásky zůstane neprozrazeno. Snad olomoučtí diváci přijmou a ocení tuto svéráznou atmosféru, aby tak inspirovali její tvůrce k dalším počinům plným fantazie, která s naší zmatenou realitou rezonuje víc, než bychom čekali.

Viliam Klimáček: MARIE SABINA (hra pro bubny a šicí stroj)
Překlad Petr Mančal, Viliam Klimáček; režie a výběr hudby Andrzej Celiński; dramaturgie a úprava textu Ilona Smejkalová; výprava Marta Roszkopfová.
Premiéra 27. dubna 2007, Moravské divadlo Olomouc

21.5.2007 22:05:11 Doubravka Krautschneiderová | rubrika - Recenze

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Recenze

Hostina dravců: když jde o život

Hostina dravců (Slovácké divadlo)

Slovácké divadlo Uherské Hradiště uvádí novou inscenaci HOSTINA DRAVCŮ autorů Vahé Katcha a Juliena Sibre. V č ...celý článek


Hra, která se zvrtla: grál mezi komediemi

Milan Němec a Kristýna Daňhelová (Hra, která se zvrtla)

Městské divadlo Brno uvádí inscenaci trojice autorů Heryho Lewise, Jonathana Sayera a Heryho Shieldse HRA, KTE ...celý článek


Dub: empatické přijímání zpráv

Pavel Vacek (Dub)

Městské divadlo Zlín uvádí v české premiéře hru britského dramatika Tima Crouche DUB (An Oak Tree, 2005). Crou ...celý článek


Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe

Tři mušketýři (Městské divadlo Zlín)

Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých ...celý článek



Časopis 20 - sekce

HUDBA

Letošní KAMEN!CE jedinečná hudební dramaturgie

Atmosféra festivalu festivalu (Foto: Jakub Červenka)

Festival KAMEN!CE zveřejnil kompletní line-up. Během tří dnů, od 6. do 8. června 2024, vystoupí v rámci čtvrté celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Jiřina Bohdalová v hlavní roli

Jiřina Bohdalová (Svatá)

Svatá
Jiřina Bohdalová v hlavní roli strhujícího dramatu o pravdě a lži. Vitální devadesátiletá důchodkyně celý článek

další články...