Tomáš Vaněk / Particip Nr 123
autor: archiv
zvětšit obrázekGalerie huntkastner otevírá sólovou výstavu nových prací pražského umělce Tomáše Vaňka (*1966), kterou nejlépe charakterizuje autorův výrok:
„Vše, čeho bylo v historii umění i v historii lidského společenství dosaženo, by nám mělo být k dispozici jako materiál k dalšímu koncepčnímu užití či práci...“
Pomocí místa, obrazu a zvuku jsou zde prezentovány práce vybraných umělců: Ivarse Gravlejse &Avděje Ter-Oganjana, Aleny Kotzmannové, Jiřího Thýna a Francesky Woodman. Poprvé tento formát Tomáš Vaněk použil v rámci projektu Villa Reykjavik na Islandu v červenci 2010 ve spolupráci s hunt kastner a Alenou Kotzmannovou. Kromě tohoto díla, jež jsme mohli vidět v Reykjaviku, zde budou promítány tři nové fotografické sekvence výše zmíněných umělců, které jsou kombinovány s binaurálními nahrávkami.
Od poloviny devadesátých let, kdy vstoupil na českou uměleckou scénu, se stal laureát Ceny Jindřicha Chalupeckého za rok 2001 Tomáš Vaněk, v současnosti působící na AVU, jedním z respektovaných českých umělců. Od roku 1998 nazývá svá díla Participy – jedná se o práce (sám je často nazývá situacemi) vytvořené speciálně pro veřejný nebo galerijní prostor. Jak naznačuje jejich pojmenování, díla v těchto prostorách participují na celé situaci, tématizují svojí přítomnost. Vaněk ponechává prostor pro napojení se i divákovi, jehož přínosem je jeho otevřené vnímání. Tento postup mění roli návštěvníků galerie z pasivních příjemců na aktivní; umění není jen spotřebováváno, ale spoludefinováno bez potřeby přímého fyzického zasahování. V těchto nových sériích se obraz stává specifickým environmentem, který zastupuje skutečný fyzický prostor. Tam, kde Tomáš Vaněk v předchozích dílech používal sprejů a šablon na stěnách k vytvoření jemně odstíněných zážitků a situací, tam nyní využívá zvuku.
Poloprůhledný projekční prostor krytý černou síťovinou, který je umístěn doprostřed galerie, představuje víc, než pouze funkční konstrukci pro prezentaci díla. Dále totiž i rozšiřuje onu multidimenzionalitu díla a vytváří situaci, ve které je divák podněcován pozorovat další diváky sledující a naslouchající projekci obrazů a zvuků. Celá situace je tak průhledná.
Sám umělec vysvětluje: „Představování si věcí v hlavě je druh prezentace. Přenesení této prezentace z hlavy ven je prezentakce. Řazení věcí zleva doprava je první rozměr. Vnímání tohoto řazení čelně je druhý rozměr. Stání na nohou či sezení na židli je třetí rozměr. Být s tím vším určitou dobu je čtvrtý rozměr. Vaše mysl je pátý rozměr….“
Práce Tomáše Vaňka v galerii „huntkastner“ v Praze na Letné jsou k vidění do 7. května 2011.
Časopis 21 - rubriky
Články v rubrice - Výstavy
Nové realismy
Pojmem nové realismy se rozumí širší spektrum dobově aktuálních realistických přístupů zahrnujících oblasti tv ...celý článek
Časopis 21 - sekce
DIVADLO
V Mahenově divadle zazní nejslavnější otázka na světě
Být nebo nebýt? Otázka, kterou zná téměř celý svět. Tentokrát ji uslyší diváci v Činohře Národního divadla Brn celý článek
HUDBA
Metronome Prague ohlásil zvučná jména rapové scény
Metronome Prague, metropolitní hudební a společenská událost roku, proběhne 20. – 22. 6. 2024 ve zrekons celý článek
OPERA/ TANEC
Portrét Milada Šubrtová
Medailon národní umělkyně Milady Šubrtové
Portrét jedné z nejvýznamnějších sopranistek české poválečné oper celý článek