zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Klaus Voormann ve Švandově divadle

Klaus Voormann ve Švandově divadle

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Foyer Švandova divadla zdobí nástěnné malby od různých autorů na vymezenou dobu. Ve čtvrtek 13. září 2012 se uuskuteční v rámci Dne otevřených dveří výjimečná událost - v 19.00 dojde k odhalení nové nástěnné malby. Stane se tak v rámci projektu Výtvarná zeď.

Autorem obrazu bude velmi vzácný host, Klaus Voormann! Mimo jiné je autorem slavného obalu legendárního alba Beatles Revolver, za něž obdržel v roce 1967 svou první Grammy!

Klaus Voormann (1938) je výtvarník, designér, muzikant, několikanásobný držitel ceny Grammy. Je autorem obalů alb mnoha slavných rockových skupin počínaje The Beatles přes Bee Gees až po britskou skupinu Wet Wet Wet. Právě Voormannova práce pro Beatles mediálně odstartovala jeho kariéru výtvarného umělce. Za obal k jejich albu Revolver obdržel v roce 1966 historicky první Grammy, která se v této kategorii začala udělovat. Ostatně k Beatles ho váže velmi úzký vztah, který se započal v roce 1960, tedy ještě v době, kdy Beatles byli neznámá skupina. Byl to právě on a jeho tehdejší spolužačka, dnes významná fotografa Astrid Kirchherrová, s níž pro Beatles vymysleli jejich typický účes.

Na pozvání skupiny v roce 1963 se přestěhoval do Londýna, kde pokračoval v práci reklamního grafika pro významné módní a hudební časopisy. Jedna z jeho prvních prací bylo zpracování kolekce článků a fotografií o nastupující hvězdě Twiggy, s níž se dodnes přátelí.

I jeho další významné výtvarné práce jsou spojeny s populární britskou skupinou. V roce 1995 vyšel velmi ambiciózní projekt The Beatles Anthology, který sklidil řadu cen. Klaus Voormann byl autorem grafického řešení velké knižní publikace i designu celého projektu. O pár let později mu vyšla v prestižním britském nakladatelství Genesis Publications Ltd. objemná kniha Hamburg Days, na níž spolupracoval jak s již zmíněnou Astrid Kirchherr, tak s Paulem McCartneym. Byla to výtvarná kronika jejich společných let prožitých v Hamburku začátkem šedesátých let. McCartney napsal ke knize předmluvu, George Harrison doslov. Obrazová náplň knihy je rozmanitá použitím techniky a výtvarných postupů – od perokreseb a črt tužkou až po fotorealistické malby olejem na plátno.

Kromě grafické práce se živil jako basista ve slavných skupinách jako Mannfred Man Band nebo Plastic Ono Band, skupině Johna Lennona, která vznikla ještě za existence Beatles a v níž tehdy kromě Lennona a Yoko Ono hrál například kytarista Eric Clapton. Od té doby spolupracoval na všech ostatních sólových Lennonových projektech, včetně slavného alba Imagine, účinkoval na albech a koncertech George Harrisona, Ringo Starra, Lou Reeda, Arta Garfunkela, B. B. Kinga, Carly Simon, Randy Newmana a spousty dalších významných jmen tehdejší hudební scény. Za spolupořádání prvního charitativního koncertu v historii rockové hudby Concert for Bangladesh, na níž se podílel spolu s Georgrem Harrisonem, obdržel své druhé ocenění Grammy. Po třetí byl na tuto cenu nominován v roce 2010 za výtvarné ztvárnění a realizaci luxusního vydání cd a dvd kolekce A Sideman´s Journey, jeho sólového projektu, na němž účinkuje Paul McCartney, Dr. John, Ringo Starr, Steven Cats a spousta dalších vynikajících muzikantů.

Klaus Voormann má velmi blízký vztah ke Švandovu divadlu. V roce 2003 byl historicky prvním hostem, který vystoupil v talk show Scénické rozhovory. Divadlu poté věnoval několik svých kreseb. V září 2011 se do Švandova divadla a do Prahy vrátil v rámci své soukromé cesty. Nadchl se projektem Výtvarná zeď a padlo rozhodnutí, že na podzim 2012 bude další výtvarník, který se po svém ujme zdi ve foyeru divadla.

PROJEKT VÝTVARNÁ ZEĎ
O době, kterou právě žijeme, se často říká, že je mediální. Neznamená to jen, že jsme neustále zaplavováni toky informací z rozhlasu, televize či internetu. Znamená to také, že všechny tyto informace jsou konzervovány – archivovány takzvaně pro budoucnost.
Divadlo je také médium. Velmi osobní, velmi intimní. A jak známo, jakákoli snaha o zachycení této intimity na filmový či jiný pás je téměř nemožná. A tak k tomu pravému setkání může dojít jen přímo v divadle. Možnost výjimečného prožitku skončí s derniérou inscenace.
Výtvarná zeď, jak říkáme našemu mediálnímu projektu, je také pokus o zprostředkování výjimečného zážitku. Zážitku z konečnosti, a tedy neopakovatelnosti. Jednou za půl roku předstoupí vyzvaný výtvarník před plochu o rozměrech 3,5 x 5 metrů, aby po dobu čtrnácti dnů ve veřejném prostoru foyer divadla realizoval původní malbu inspirovanou divadelním prostředím, jeho atmosférou nebo prostě zhlédnutým představením. Po půl roce předstoupí před pomalovanou plochu další umělec a tahy svého štětce ukončí život předchozího obrazu. Výtvarná zeď dosud hostila sedm výtvarníků: Tomáše Císařovského, Michala Pěchoučka, Milana Caise, Miloše Gašparce (komiks Hana a Hana - Reflex), Jiřího Davida, Ivanu Lomovou, Michaelu Čížkovou a nyní nově Antonína Střížka.

10.9.2012 22:09:29 Redakce | rubrika - Zveme ...