Hugo Demartini
autor: archiv
zvětšit obrázekPátrá-li někdo po významných osobnostech českého moderního sochařství, má právě nyní tu nejlepší příležitost. V Jízdárně Pažského hradu má výstavu Karel Malich (*1924), Galerie hlavního města Prahy připravuje výstavu Radka Kratiny (1928 - 1999) a Národní galerie právě zahajuje přehlídku Huga Demartiniho. Národní galerie tímto zároveň navazuje na předcházející retrospektivu generačního druha a přítele Huga Demartiniho Theodora Pištěka a uvádí v život plán samotného sochaře na uskutečnění výstavy v roce 2010, která ale byla zamýšlena pro brněnskou galerii Wannieck.
Na realizaci výstavy spolupracovala Národní galerie s Galerií Zdeněk Sklenář, která zastupuje vlastníky umělcova díla - pozůstalou rodinu.
Hugo Demartini (1931 - 2010) patří ke generaci, která se začala prosazovat v šedesátých letech a vtiskla podobu českému sochařství ve druhé polovině dvacátého století.
Pocházel ze vzdělané rodiny s uměleckými sklony - jeho otec byl "nedělním" malířem, prvním uměleckým zájmem se pro malého chlapce stalo také malířství. Jeden z jeho příbuzných u něj ale rozpoznal talent k sochařině, a tak v roce 1946 vstoupil Demartini do učení k pražskému kamenosochaři Otakaru Velínskému. U něj získal i výuční list a stal se snad posledním vyučeným kamenosochařem než živnostníky zlikvidovali komunisté. Už ve Velínského dílně si jej všiml profesot Jan Lauda a na jeho podnět podstoupil Demartini přijímací zkoušky na AVU. U Laudy pak studoval v letech 1949 - 54 - tedy v nejhorším období tvrdého stalinismu, kdy si také vyjasňoval své životní a umělecké postoje. Se skupinou svých vrstevníků protestoval proti nastupujícímu socialistickému realismu v umění i v životě alespoň symbolicky - účesem a neohrnutým límcem. Velmi brzy mu bylo jasné, že figurální plastika, kterou zejména požaduje režim, jej nezajímá a nepředstavuje pro něj žádnou uměleckou perspektivu. Přivrátil se k abstrakci a stal se součástí výtvarné opozice k socialistickému realismu, kterou shrnoval český informel. Jeho červené sádrové reliéfy s jemnou strukturou nebo práce na papíře jej od něj ale určitým způsobem odlišovaly.
Pro Demartiniho umělecké směřování bylo důležité seznámení s Jiřím Kolářem v roce 1959. Jiří Kolář ho přivedl ke skupině umělců, kteří se scházeli ve Slávii jako byl Sýkora, Malich a další a kteří se zaobírali filozofickouměleckými diskuzemi.
Při svých pochybnostech si Demartini vždy připomínal výrok Jiřího Koláře, že ho vůbec nezajímá, co je umění, podle něj "nastává" umění v okamžiku, když má něco poezii a kouzlo. Když si tedy nebyl něčím jist, kladl si otázku, zda tam je kouzlo nebo poezie. Později došel k názoru, že umění nemá žádný smysl, žádné poslání, že je to snad jen potřeba něco vyjádřit, něco, co člověka přetrvá.
Již v jeho "informelním" období se objevují náznaky geometrizace a tendence k pevnému řádu a kompozici, které převládly v polovině šedesátých let v "reliéfech" a objektech z pochromovaných polokoulí. Tehdejší konstruktivistické tendence vycházely všeobecně z civilizačního optimizmu doby, vědeckého a technického pokroku a obdivu k racionalismu.
Zdá se, že Demartini v celé své tvorbě hledal určitý řád, který napomáhá orientovat se v neuspořádaném světě a vědomě nebo nevědomě jej také nalézal a vyjadřoval, přestože si stále kladl otázky, zda se jedná o náhody nebo zákonitosti. V této souvislosti je pozoruhodné, jakou roli "nahodilosti" hrály v jeho životě. Za války onemocněl Demartini - podle jména zjevně židovského původu - záškrtem a jeho situace byla natolik vážná, že potřeboval transfúzy. V nemocnici na Bulovce se obtížně hledal dárce jeho krevní skupiny, až byl nalezen ve zraněném vojákovi wehrmachtu, který mu krev poskytl. Jako důsledek této těžké choroby se u Demartiniho projevila poté obrna, ochrnul na dolní část těla, takže nemohl chodit. Další ze zvláštních náhod se přihodila při návštěvě blázince v Bohnicích, kde se svými úzkostmi za války ocitl jeho otec. Demartini zažil společně s matkou u otce propuknutí záchvatu šílenství a zřejmě pod vlivem tohoto šoku se mohl najednou opět pohybovat.
Od přísného řádu přechází sochař k protikladné pozici v roce 1968, kdy začal experimentovat s prostorem - umísťoval např. pochromované koule do zablácené krajiny a v zrcadlení okolí pak spatřoval možnost, jak rušit hranice mezi pozorovatelem a objektem. V demonstracích v prostoru vyhazoval do vzduchu různé předměty - špejle, dřevěné klacíky a tyčky, kusy kartonu a zachycoval jejich pohyb ve fotografii nebo je fixoval v místě a v uspořádání, jak dopadly. V momentech "vzniku" a "zániku" pohybu nacházel zvláštní estetiku, dynamiku, napětí, předpokládal v nich jisté zákonitosti, protože když do toho člověk násilně zasáhl, účinek byl porušen.
V následujících letech se navrátil k tradičnímu sochařskému materiálu - sádře a tvořil bílé sádrové modely připomínající skutečná místa nebo opuštěné scény jakési lidské činnosti. Reliéfy ze souboru Místa odléval do sádry v připraveném bednění, poté rozbíjel vystupující plastické tvary a úlomky a drť připojoval k podložce v místech, kam se rozsypaly.
Výstava ve Veletržním paláci zahrnuje díla v chronologickém sledu od roku 1956 - od období červených reliéfů do počátku let devadesátých, do doby bílých sádrových reliéfů. Samostatnou kapitolou výstavy je její architektonické členění, které je prací dnes již velmi známého a úspěšného tvůrce Frederico Díaze, žáka jak Demartiniho tak i Malicha. Díaz se ponořil do atmosféry geometrických řádů a čistým a jednoduchým liniím a kruhovým formám sochařovým nalezl odpovídající "scénu". Základním prostorovým prvkem je tunel - "aerodynamický tunel, kterým se vznášejí Demartiniho díla, aby se zachytila na jeho stěnách". Tunel využívá i prostorového uspořádání právě té části Veletržního paláce, která se jeví pro tento účel jako nejvhodnější. S jeho černými stěnami kontrastují červené reliéfy, lesknoucí se plastiky z pochromovaných polokoulí i bílé sádrové desky. I když barevnost je dána časovým řazením, jakoby se v ní skrýval fragmentární alchymický symbolismus odrážející se i v posledním exponátu - bílém sádrovém reliéfu v centru - "světlo" na konci tunelu - bílá deska částečně narušená - ne zcela dokončené "velké dílo". Jakási parafráze slov Jindřicha Chalupeckého, pro nějž byl Demartini běžec maratónu, který se pár metrů před cílem vydá jiným směrem - jak zanívá v dokumentárním filmu Petra Skaly z roku 2010 doplňujícím expozici.
Již tradičně pro Národní galerii je součástí výstavy i pestré dění uvnitř i mimo - jednak interaktivní studio, které vzbudilo zájem malých i velkých i v případě výstavy F. Kupky, rozsáhlé programy pro školy, výtvarné dílny pro dospělé i děti a událost u nás zatím mimořádná u výtvarné výstavy - víkendová taneční dílna s americkou choreografkou, expertkou na postmoderní tanec, Marthou Moore, kterou už taneční publikum zná z různých projektů např. v rámci Korespondance a dalších.
Výstava díla Huga Demartiniho, kterou zorganizovala Národní galerie ve spolupráci s Galerií Zdeněk Sklenář, probíhá ve Veletržním paláci v Praze do 28. července 2013.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Výstavy
Fotografie Miloše Budíka v Praze
Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním ...celý článek
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
VČD uvede derniéru hry Kdo se bojí Beatles
Pardubický soubor před rokem uvedl českou premiéru hry slovenského dramatika Viliama Klimáčka Kdo se bojí Beat celý článek
HUDBA
Igor Orozovič vydává album
Herec a muzikant Igor Orozovič vydává debutové album nazvané Když chlap svléká tmu, které obsahuje jedenáct au celý článek
OPERA/ TANEC
Lukáš Vondráček završí sezónu recitálů FOK v Rudolfinu
Klavírista Lukáš Vondráček vystoupí s recitálem v pražském Rudolfinu v rámci řady Světová klavírní tvorba FOK. celý článek