zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Na nádraží Bubny startuje projekt Kadiš

Na nádraží Bubny startuje projekt Kadiš

autor: archiv   

zvětšit obrázek

V červnu 2013 ožije nádraží Bubny nebývalým společenským ruchem s cílem vybudovat v místě historických událostí nové kulturní centrum. Nádraží Bubny se více než před půl stoletím stalo místem nástupu do židovských transportů. Nedaleko stanice stávalo seřadiště, registrace a ještě dnes zde najdeme nádražní budovu, symbolickou poslední stanici, kde téměř padesát tisíc lidí přestalo mít své jméno a stalo se číslem. A právě na tomto místě připravila společnost Památník ŠOA Praha, o.p.s. expozici, která důstojně zahájí řadu navazujících akcí s tematikou holocaustu. Pro každý den jsou připraveny koncerty, vzdělávací projekty, veřejné diskuse, živá čtení, setkání s pamětníky a další akce.

„Největším gestem pro každého návštěvníka bude monumentální plastika Aleše Veselého, přímo před budovou. Nádražní hala působí ve své podstatě jako největší argument minulosti. Umocňuje ji prázdnota. Z několika míst přicházejí k návštěvníkům hlasy pamětníků, očitých svědků. Po podlaze nádražní haly putují světelné efekty otisků bot v reálné velikosti. Světelné stopy neustále pomalu mění svou polohu, kráčejí, stěny budovy vydávají svá svědectví, objevují se tváře těch, kteří se nevrátili...,“ popisuje expozici v budově nádraží její iniciátor a ředitel společnosti Památník ŠOA Praha, o.p.s. Pavel Štingl.

Výstava pro návštěvníka však začne již na místě, kde se někdejší transporty registrovaly, odkud vyrážely do neznáma... Tedy na místě někdejšího Radiotrhu, pár minut chůze od nádraží. Před dnešním Parkhotelem vyroste malá scénická konstrukce – zvláštní plakátovací plocha. Zde návštěvník – poutník objeví návrhy sochy Aleše Veselého plánované právě pro toto místo. Také se zde seznámí s důvodem, proč další cestu provází motivy z jeho plastiky Kadiš. „Ulicí, která byla místem loučení pražských židovských rodin s jejich domovem, se nese hudba... kadiš, zpěv k modlitbě, vzpomínka na zesnulé,“ popisuje plánovanou vernisáž Pavel Štingl. „Putování vede do stále podivnější končiny, jakou je okolí nádraží... Periferie uprostřed města, které náhle před nádražní budovou vévodí monumentální socha Aleše Veselého nazvaná příznačně Kadiš,“ doplňuje.

Cesta od Parkhotelu k nádraží bude vyznačena banery – visícími obrazy v podobě praporů na sloupech pouličního osvětlení. Pruhy s detaily sochy Aleše Veselého doplní scénografie Xenie a Adama Hoffmeisterových a velkoplošné tisky se stručnou informací o výstavě.

Návštěvníci expozice si v nádražní budově mohou prohlédnout dobové jízdní řády s fragmenty z průkazových fotografií – oči lidí, kteří se z transportů nevrátili. „Jsou to jen oči zmizelých. Celé tváře se promítají na jinou stěnu v nekonečné smyčce. Autentické obličeje doplňují hlasy přicházející z různých směrů. Hovoří ve vzpomínkách na toto místo… Lidé se proměňují v čísla, procházejí ulicemi svého města, ale pro ty, kteří zůstávají, jsou již něčím jiným, jsou označeni hvězdou, v zástupu, čeká je deportace. Montáž vytváří dojem hromadného svědectví. Jednotlivé věty hovoří za desetitisíce ostatních,“ verbalizuje svůj dojem z expozice Pavel Štingl.

Silný zážitek čeká na návštěvníky i za dveřmi s pradávným nápisem „úschovna zavazadel“. Do malé komůrky láká zvuk vlaku jedoucího po starých kolejích. „Kdo vejde, ocitne se v temné komnatě s projekcí subjektivního pohledu na koleje, ubíhající před rozjetým vlakem... les, úvoz, skály, najednou TUNEL A TMA... Konec filmu!“

Přirozenou dominantou nádražní haly jsou prastaré pultíky okolo okénka na výdej jízdenek, na kterých leží dobové noviny, jako by si je tu zapomněli cestující, kteří již odjeli. Noviny mají autentickou titulní stránku z října nebo listopadu roku 1941, tedy z doby, kdy byly z Prahy vypraveny první židovské transporty. Obsah novin je však aktuální – najdeme v nich vzpomínky pamětníků, názory současných osobností, a především prezentaci záměru vybudování Památníku ŠOA na nádraží Bubny. Obsahují také první architektonickou studii z kanceláře Romana Kouckého a Šárky Malé. Význam a vztah objektu k prostředí, které čeká dramatická proměna příštích let… OTVÍRACÍ DOBA EXPOZICE: DENNĚ OD 4. – 18. ČERVNA 14:00 – 18:00 (ŠKOLNÍ SKUPINY PO OBJEDNÁVCE KDYKOLIV). VSTUP NA VŠECHNY AKCE JE VOLNÝ!

3.6.2013 17:06:54 Redakce | rubrika - Výstavy

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Výstavy

Fotografie Miloše Budíka v Praze

Vila Tugendhat ve fotografii Miloše Budíka

Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním ...celý článek



Časopis 18 - sekce