zvláštní poděkování
Volný.cz

Výstava Magdaleny Jetelové v NG se prodlužuje

Dotek doby

autor: Z webu   

zvětšit obrázek

Velkoplošná instalace Magdaleny Jetelové v Malé dvoraně Veletržního paláce bude k vidění až do 19. listopadu 2017. Po konci výstavy Dotek doby zůstane několik děl v Národní galerii nastálo – dílo Stůl se stalo součástí akvizic současného umění, na které se NG letos zaměřila, 8 prací umělkyně galerii darovala.
Výstavu zhlédlo ve Veletržním paláci dosud přes 20 tisíc návštěvníků. „S ohledem na výjimečnost a náročnosti instalace, která pracuje ojedinělým způsobem s architekturou Malé dvorany, jsme se rozhodli výstavu prodloužit až do 19. listopadu letošního roku,“ uvádí kurátorka Milena Kalinovská.

Národní galerie získala v letošním roce z rozhodnutí Poslanecké sněmovny mimořádnou finanční podporu ve výši 18 milionů korun na nákup děl současného umění, které ve sbírkách NG téměř chybí. Součástí letošních akvizic se stal i Stůl (1986) Magdaleny Jetelové. Darem umělkyně získá galerie do svých sbírek i 8 dalších prací, mezi nimi dřevenou sochu Setkání (1992), kresby laserem Henry Moore Studio (1991), kresbu pyrotechnikou Recyklace minulosti (2016), kresbu uhlem Ultima Ratio (2017) nebo rozsáhlé plátno Time Future Contained in Time Past (2010–2017).
Výstava prací uznávané sochařky Magdaleny Jetelové je koncipována do dvou oddělených, ale vizuálně propojených prostorů. Malou dvoranu zcela zaplňuje site-specific instalace Dotek doby.
„Jetelová pohlíží na prostor jako na arénu veřejné reflexe, chce divákům zprostředkovat zážitky. Instalace naplněná vodou je 40 metrů dlouhá a přes 11 metrů široká se zrcadlovou chvějící se stěno, která je více než dva metry vysoká,“ popisuje Milena Kalinovská náročné dílo, které je pokračováním prostorových projektů, které umělkyně realizovala ve světových muzeích¬ – newyorské MoMA či londýnské Tate. V přilehlém mezaninu jsou představeny autorčiny slavné sochařské práce společně s řadou kreseb, light-boxu a fotografii.
K výstavě vznikla stejnojmenná publikace, představující témata a principy, k nimž se Jetelová opakovaně vrací – umožňuje tak srovnání aktuální výstavy s předchozími díly.

11.9.2017 15:09:01 Redakce | rubrika - Zprávy