zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Eigasai: Moje místo pod sluncem

Bublina

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Filmový festival Eigasai, pořádaný již tradičně jako každé jaro Česko-japonskou společností ve spolupráci s Kinem Lucerna a Japonským velvyslanectvím v Praze, nabízí divákům v již 12. ročníku jedinečnou příležitost seznámit se prostřednictvím současné filmové tvorby s japonskou kulturou, zvyky, ale především s aktuálním obrazem japonské společnosti. Festival letos představí především hrané filmy ze současnosti, ale i umělecké dokumenty, vzácné cestopisy a animovaný film pro celou rodinu s hlavním mottem: MOJE MÍSTO POD SLUNCEM. Zvláštní událostí je právě na rodiny s dětmi zaměřený sobotní Japonský den (23. března 2019 - vstup zdarma), kde se budou moci zájemci seznámit s kaligrafií, origami, hrou šógi, okinawským tancem, či bubny taiko. Živé umění na jevišti reprezentují divadelní komedie kjógen, bubny taiko či japonský tanec.

Filmovými díly vybranými pro letošní ročník z nabídky Japan Foundation se vine zásadní otázka samotné lidské existence: "Kdo jsem? Kam patřím?". Homogenitou japonské společnosti umocněná síla vnímání "svého místa pod sluncem" a hledání vlastní identity poskytují českému divákovi příležitost nahlédnout problémy v současném Japonsku z perspektivy země, která má před námi stále ještě jistý technologický náskok. Můžeme tak reflektovat, jakým životním situacím můžeme v budoucnosti být vystaveni i my. Festival bude za účasti japonského velvyslance Kaoru Šimazakiho a mnoha dalších hostů zahájen snímkem Bublina (natočeného v roce 2017 podle bestselleru spisovatele Asa Nonami Kam patřím). Film s magickými přírodními záběry vykresluje příběh mladého zločince, který najde svou šanci k nápravě mezi obyčejnými venkovany v hlubokých horách zapadlé provincie Mijazaki, kde ještě přežívají prastaré tradice a mezilidské vztahy. Historický film Prasata a válečné lodě (Hogs and Warships, 1961) od nositele dvou Zlatých palem z Cannes, Šóheie Imamury, poodhalí metodou syrového poválečného neorealismu prostředí gangů jakuza na pozadí okupace Japonska armádou USA. Dokument Továrna na ústřice (The Oyster Factory, 2016) přináší pohled na problematiku života obyvatel přesídlených z původních domovů po fukušimské tragédii, stejně jako obraz života čínských imigrantů v Japonsku, kterému se díky stárnoucí populaci palčivě nedostává pracovních sil. Ve snímku Věčné sakury (Yoko the Cherry Blossom, 2015) je s pokáním i humorem vylíčen příběh bývalého učitele na vojenské škole, který si vyčítá, kolik studentů poslal zemřít během 2. světové války a zasvěcuje svůj zbývající život šlechtění a celosvětovému šíření sakur coby symbolů světového míru. Své místo na slunci hledá i dvanáctiletá hrdinka v psychologickém dramatu Propletení (Close-knit, 2017), jež nabízí originálně ztvárněný pohled na transgenderovou problematiku a jí ovlivněné vztahy v rodině i ve společnosti.

V rámci festivalu Japonský den je na sobotní odpoledne připraven rodinný kreslený film z pera Keiičiho Hary, autora legendárního anime Kreion Šinčan, Prázdniny s vodníčkem Kúem (Summer days with Coo, 2007), vykreslující trable i radosti obyčejné japonské rodiny, jejíž syn se rozhodl přes prázdniny adoptovat malého vodníka. Sobotní den pak zakončí komediální příběh mladé učitelky, která omylem nastoupí dráhu dirigenta v městském orchestru seniorů, Starci v orchestru (Golden Orchestra, 2016).
Mimo hlavní program jsou pak pro letošní festival připraveny výjimečné doprovodné projekce. Především jde o představení historických záznamů pořízených cestovateli Hanzelkou a Zikmundem během jejich putování po Japonsku v roce 1963. Vzácný filmový materiál si od letos stoletého Miroslava Zikmunda zapůjčil a komentářem je uvede cestovatel z další generace, dnes již osmdesátiletý fotograf Zdeněk Thoma. Vynikající dokumentární tvorbu televizní stanice NHK WORLD reprezentuje cyklocestopis Na kole po Japonsku (Cycle Around Japan) – představující očima cizinců ze sedla kola severní ostrov Japonska, Hokkaidó. Letošní festival uzavře úsměvný a něžný Dobrák Jonosuke (A story of Yonosuke, 2013), líčící nové vztahy a známosti nezkaženého venkovského mladíka z dalekého přístavu Nagasaki, jenž si svým naivním a vřelým srdcem získává přátele na studiích ve studeném a odcizeném velkoměstě Tokiu v době ekonomického rozkvětu Japonska v 80. letech.
Využijte možnost vidět dnešní Japonsko očima současných režisérů ve filmech vybraných pro celou rodinu. Těšíme se na shledání v kině Cineport v Ostravě od 15. - 17. března 2019 a v kině Lucerna v Praze, kde proběhne hlavní část festivalu, od 18. do 24. března 2019.

11.3.2019 12:03:45 Redakce | rubrika - Festivaly

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Festivaly

Dny evropského filmu znají své vítěze

Bez dechu (Without Air)

Na mezinárodním festivalu Dny evropského filmu (DEF) byly dnes slavnostně předány v pražském kině Přítomnost f ...celý článek


Festival umění a kreativity ve vzdělávání

Festival umění a kreativity ve vzdělávání

Už počtvrté se pedagogové, rodiče, odborná i širší veřejnost či profesionálové z oblasti kultury a umění mohou ...celý článek



Časopis 18 - sekce

DIVADLO

Bílá Voda míří na prkna naší první scény

Jana Pidrmanová (Evarista), Magdaléna Borová (Žofia Burdová)

Činohra národního divadla chystá dramatizaci románu Bílá voda od spisovatelky Kateřiny Tučkové. Premiéra 9. kv celý článek

další články...

HUDBA

Naďa - vzpomínkový koncert

Jana Fabiánová (Zdroj: Ságl Production)

Desítky umělců – zpěváků, hudebníků a herců – spolu s mnoha přáteli se sešli v pražské Lucerně, ab celý článek

další články...