Kateřina Držková: Viewpoints
autor: Z webu
Výstava Viewpoints představuje fotografie a videoprojekty Kateřiny Držkové, které vznikaly v letech 2004-2007, v průběhu autorčina studia na pražské FAMU. Nejstarší z vystavovaných souborů Objet Invisible (2005), tvoří dvojice fotografického „sociálního“ zákoutí a slepotiskového textu, nerozšifrovatelného pro diváka i čtenáře, a nabízí tak možnosti mentálního pronikání vizuálních a textových struktur, respektive podmanivou hru s kontextuálním fragmentem viděného i napsaného.
V o rok starší fotografické instalaci Uprchlíci (2006) autorka digitálně upravila pozadí dokumentárních snímků a vsadila portrétované – obyvatele azylových zařízení, do nových prostředí bohatého „západního“ světa. Vedle manipulovaných fotografií jsou v papírových boxech prezentovány také původní snímky, čímž soubor vedle silného sociálního rámce nastiňuje také otázky věrohodnosti fotografického média.
Problematika manipulace a věrohodnosti výsledného obrazu je rovněž hlavním tématem dalšího fotografického cyklu Viewpoints z téhož roku. Jedná se o dvojice původně stejných záběrů budov, které jsou digitálně upraveny tak, aby vždy jedna ze stěn stála čelně k divákovi, vše ostatní se podává perspektivnímu zkreslení. Výsledkem jsou pak dva na první pohled odlišné otisky téže reality.
V nejnovějších souborech Kateřina Držková zpracovává „neautorské fotografie“ v podobě pohlednic nebo hotových dobových snímků a autorských momentek. Dvojice plážových fotografií Tropická pláž (2007) s na první pohled nezřetelnými posuny, které se staly jak na rubové tak lícové straně, dokonce s náznakem časového posunu zachyceného výseku exotické krajiny, je stejně tak neuvěřitelná jako skutečná. Kafkovská záměna autora dobové pohlednice a stejný adresát obou „různých“ snímků jsou pak dokonalou „lidskou“ pointou jemného, lehounce absurdního vizuálního příběhu. Ready madově hotové dobové snímky i rodinné autorské momentky jsou osou fotovidea Hranice (2007), paralelně vyprávěných příběhů dvou dívek z dnes již neexistujících socialistických států, v nichž autorka explicitně využívá text a jeho zvukovou a obsahovou dualitu v pasážích významového souzvuku.
Výstava 17.10. – 17.11. 2007, galerie 5. patro, Myslíkova 9, Praha 1
Kateřina Držková (*1978 Pardubice)
Absolvovala Univerzitu Karlovu v Praze, Fakultu sociálních věd (1996-2001) a bakalářské studium na katedře fotografie FAMU v Praze (2003-2006), kde v současné době pokračuje v magisterském studiu. Vedle řady kolektivních a autorských výstav byla zařazena v roce 2005 do celosvětové přehlídky mladých talentů ReGeneration: 50 photographers of tomorow, Museé de l’Elysée, Lausanne, Švýcarsko.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu
Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato celý článek
HUDBA
Společně s Medial Banana si zaplaveme v moři času
Slovenská kapela Medial Banana vydala novou desku a nyní s ní vyráží na turné. Brněnským fanouškům novinku Mor celý článek
OPERA/ TANEC
Celostátní festival ZUŠ Open 2024
ZUŠlechťujeme uměním – pod tímto heslem opět od 23. května do 9. června 2024 ožijí v rámci celostátního celý článek