zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Vojtěch Bartek: Opera v Ostravě

Vojtěch Bartek: Opera v Ostravě

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Na výstavě fotografií Vojtěcha Bartka jsou zachyceny zajímavé okamžiky z příprav vybraných operních inscenací Národního divadla moravskoslezského. Výstava byla připravena k loňskéhomu výročí 400 let od uvedení první opery. V Ostravské opeře, která patří k absolutní špičce v ČR působí celá řada polských sólistů. Uskuteční se v Českém centru Varšava od 20. května do 20. června 2008.

O tom, že Vojtěch Bartek je výborný a nesmírně obětavý organizátor, se mezi českými fotografy a studenty ví. Mnoho let připravoval celostátní přehlídky audiovizuální tvorby Diafon Opava a v roce 1987 byl dokonce zvolen místopředsedou Mezinárodního koordinačního výboru diaporamy, výrazně přispěl k organizaci desítek různých fotografických výstav, významně se podílí na zajišťování expozic v kabinetu fotografie Slezského zemského muzea v Opavě a v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě, učil a učí fotografovat v nejrůznějších kurzech, školičkách i školách. Především díky jeho nezměrné iniciativě a nezdolnému entuziasmu se podařilo v roce 1990 převést Institut tvůrčí fotografie ze Svazu českých fotografů na Filozoficko-přírodovědeckou fakultu tehdy Masarykovy a dnes Slezské univerzity v Opavě. Dnes si Institut tvůrčí fotografie už není dost dobře možno představit bez tohoto svérazného muže drsného vystupování, ale dobrého srdce. Bartek pro svou školu a své studenty doslova žije a při výuce počítačové grafiky, zařizování ateliéru, pomoci při vydávání skript a katalogů, organizování práce na dokumentaristických projektech „Lidé Hlučínska 90. let 20. století“ a „Zlín a jeho lidé“, pořizování fotografické a video dokumentace i při vaření svých legendárních kulinářských pochoutek pro vyhladovělé kantory a studenty na plenérech a konzultacích nic nedbá na přesčasy, neděle nebo svátky.

V šíři jeho organizátorských aktivit někdy zaniká, že Vojtěch Bartek je také dobrý fotograf. Vážněji se přitom fotografováním zabývá už více než čtvrtstoletí. K jeho nejstarším vyzrálejším patří rozsáhlý soubor Černá píseň, zachycující prostředí devastovaných průmyslových krajin na Ostravsku. Bartek patřil po Josefu Sudkovi, jenž fotografoval podobné motivy na Mostecku už na přelomu 50. a 60. let, a vedle Fedora Gabčana, Petra Sikuly a Viktora Koláře k prvním fotografům, kteří se věnovali ekologickým tématům, ještě dávno před tím, než se z nich stala móda. V jeho netradičních kruhových snímcích byly velmi nápaditě využívány působivé prostorové konfrontace popředí, tvořeného přežívajícími rostlinami, popraskanou půdou či kališti, a pozadí, v němž často dominovaly tvarově elementární motivy kupolovitých hald nebo továrních komínů. V těchto fotografiích není jenom krutá obžaloba lidského sobectví a bezohlednosti, ale i jakási podivuhodná symbióza krásy a hrůzy zničených krajin a uměle vytvořených kopců. Neméně působivé jsou i konfrontace téměř devastovaných zbytků přírody s odlidštěnou architekturou panelových sídlišť v pozadí z cyklu „Konec přírody – začátek velkoměsta“ ze 70. let.

Svůj půvab dodnes neztratily ani Bartkovy jemně nostalgické panoramatické záběry z dělnické kolonie v Mariánských Horách v Ostravě, které jsou dnes i cenným dokumentem nedávného stavu architektury, která v 90. letech prošla radikální přestavbou. Zatímco v těchto fotografiích se prakticky neobjevovali lidé (samotné detaily prostředí ovšem byly výmluvnými sociálními dokumenty), v dalších panoramatických fotografiích z prostředí sídliště nebo maringotkové osady cirkusu Berolina už měli lidé výraznou roli. Zde se autorovi obzvlášť přesvědčivě podařilo akcentovat lyrickou náladu poezie všedního dne. V souboru Černá píseň se potom pokusil o nepateticky pojaté reportážní portréty havířů a hutníků, které se svým civilismem a důrazem na strohou autenticitu výrazně lišily od kašírovaných snímků ve stylu socialistického realismu.

18.5.2008 18:05:18 JaSop | rubrika - Z Českých center

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Časopis 20 - sekce

HUDBA

Hudební tipy 21. týden

Barry White

Let The Music Play, příběh Barryho Whitea
Komplikovaný životní příběh amerického skladatele a zpěváka s nez celý článek

další články...

OPERA/ TANEC

Do programu ZUŠ Open se letos zapojí 444 škol

Magdalena Kožená (ZUŠ Open)

Příští týden naplno vypukne celostátní festival základních uměleckých škol ZUŠ Open, který pod heslem ZUŠlechť celý článek

další články...