zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Sen Jana Palacha

Divadlo Utopie, působící od r. 1976 v La Rochelle, začalo v těchto týdnech realizovat svůj nový projekt – divadelní představení Sen Jana Palacha (Le rêve de Jan Palach), příspěvek k Sezóně české kultury ve Francii, nazvané Bohemia Magica. Premiéra představení je plánovaná na únor 2003 v La Rochelle, další reprízy odehraje divadlo i v Praze.
Po několika měsících příprav (zejména studiu knih českých autorů) se autor a režisér Patrick Collet ve společnosti ředitelky divadla Denise Vlaneck a hudebního skladatele Vanii Dombrowszkyho konečně vydal do Prahy, aby si přiblížil atmosféru města a našel tu stopy minulých dějů. Pro jeho přístup k autorskému divadlu jsou totiž pocity a otisk reálných fakt v lidských myslích důležitější než fakta sama. „Text je pro představení jen podkladem, jednou z několika plnohodnotných částí celku. Další jsou řeč, pohyb, zpěv tanec, hudba, výtvarné složky, včetně světel,“ řekl Patrick Collet při jednom z našich několika setkání.

„Všechny tyto druhy umění mají svou důležitost, spoluvytvářejí celek představení, nejsou použity ilustrativně. Scénář vzniká podobně jako celá realizace: je to sled obrazů, mozaika emotivních fragmentů, montáž podobná filmové skladbě. Nejde mi o dokument, ani o životopis, chci se napojit na dobu, kdy na mě jako na mladého muže silně působily události, o kterých jsem slyšel. Nechci dávat odpovědi, nechci popisovat, jaký vlastně byl „sen Jana Palacha“, hledám jeho rezonanci v dnešku. Jednoho dne v jedné zemi jeden mladý muž dokázal říct ´ne´ skutečnosti způsobem, který vyvolal šok. Dnes mě zajímá, jak ten akt ve mně rezonuje, jak rezonuje v lidech, kteří tu dobu neprožili, co to vlastně znamenalo tehdy a co to znamená dnes.
Symbolicky to vyjádřil Václav Havel slovy, která se stala inspirací a mottem budoucího představení: - Otevírá se před námi doba, o které snil Jan Palach. Je na nás, jak se nám podaří ten sen naplnit-. “ /Poznámka aut.: omlouvám se znalcům citátů V.H. Toto je volný překlad z francouzštiny./

  • A jak myslíte, že se nám daří ten sen naplňovat?
    Nevím, ale nevím ani, jak je to vlastně ve Francii. To, co je na první pohled zřejmé, jsem poznal i v řadě jiných zemí, kam jsem se v posledních letech dostal – je to všude stejné – megastory, MacDonaldy, stejné zboží, stejné oblečení, stejná muzika…Myslím si, že takovéhle vlivy ničí zdravé jádro národa. Uniformizace mě znepokojuje, vypadá to, že se dostává i do lidských vztahů. S podobnými poznatky se setkávám i prostřednictvím různých autorů a vidím, že ten sen nebude nikdy realizován. Sem směřuje také jedna z hlavních otázek, které chci položit – zda to lidi ještě dnes vůbec zajímá. To, co hledám, je výměna mezi námi: naše pravda nemusí být stejná, ale můžeme se setkat a hledat společně.
  • Co vás vlastně přivedlo k inspiraci právě v české nedávné historii – měl jste možnost cestovat, spolupracoval jste s umělci několika zemí?
    Zas tak moc jsem necestoval – pracoval jsem hlavně ve Francii. V jednu chvíli v životě jsem pocítil stísněnost v uměleckém i osobním životě, měl jsem pocit, že se dusím, a měl jsem chuť vyjet jinam. Logicky jsem se obracel k zemím spojeným v historii s historií mé země. Zajímal jsem o Afriku i o střední Evropu. Máme mnoho společného, i když nás mnoho let věci rozdělovaly, ale přesto bylo mezi námi mnoho pojítek. Když jsem byl mladý chlapec, velice se mě dotklo, co se dělo v Maďarsku v roce 1956 nebo potom tady. Vnímal jsem to jasně a přesně. Na tanky v Československu už nikdy nezapomenu. A taky Polsko – od varšavského ghetta až do Solidarity. Není to nijak originální, ale tyto věci se staly a zanechaly ve mně stopu.
    A teď mě zajímá, co se děje dnes – kam ta země dospěla. Řadu let jsem hrál v Majitelích klíčů od Milana Kundery – takže i to mě v myšlenkách přivádělo do této země. A jaká je současnost? – proto jsem dnes tady. Nebyl by to stejný postup, kdybych jel k Laponcům nebo do Grónska. Nejsem přitahován jen zemí, ale hlavně lidmi, kteří něco dokázali. Praha a Bohemia – to je kulturní fenomén. Včetně souvislostí ve francouzštině – konečně jsem tedy v zemi Bohémů, což zároveň označuje obyvatele Čech, umělce i Cikány.
  • Jak bude vypadat práce na představení?
    Rozhodli jsme se, že si najdeme české spolupracovníky – několik herců a muzikanta. Vzhledem k tomu, že hru chceme hrát ve Francii i v Česku, došli jsme k názoru, že spíše můžeme očekávat srozumitelnou francouzštinu od českých herců, než češtinu od francouzských. Přitom perfektní francouzština není podmínkou – daleko důležitější je schopnost naučit se text foneticky a poslechem. Čeština v podobě citátů bude taky součástí představení jako jeden z prvků dotvářejících atmosféru.
    Každý z herců musí umět nabídnout i některou z dalších profesí – tanec, zpěv, hru na akustický hudební nástroj. Očekáváme hlavně autorskou spolupráci. Vím, že v téhle oblasti jsou mnohem dál muzikanti a tanečníci, daleko spíš jsou ochotni nést riziko experimentu. Na zkoušky se poprvé sejdeme na dva týdny v červenci, kdy by se měla vyjasnit celá koncepce na základě autorského přínosu všech zúčastněných. Zkoušet budeme po celé záři až do poloviny října, kdy bude premiéra a několik dalších představení v La Rochelle. V únoru příštího roku chceme hrát v Praze.
  • Režisér Patrick Collet se pro svůj projekt inspiroval nejen u Václava Havla, ale také u Bohumila Hrabala, Ivana Klímy, Daniely Hodrové, Jáchyma Topola, Vlastimila Třešňáka… V Praze se mimo jiné sešel s dokumentaristkou Kristínou Vlachovou, která ho seznámila se svými krátkými televizními dokumenty na palachovské téma i další faktografií. Obzvlášť jej zaujala magnetofonová nahrávka výslechu Jana Palacha těsně před smrtí. Vedla jej (a nahrála) dr. Kmuníčková, která později vysoudila na České televizi 250.000,- Kč za újmu, která jí byla způsobena odvysíláním dokumentu.
    Téma Jan Palach má mnoho stran, z nichž na ně můžeme nahlížet. Symbolika s ním spojená se postupem doby rozrostla. Přesah do dalšího století je však zřejmý, dá se tu vysledovat i jistá podobnost s dobami nedávno minulými: je stále jakoby podprahové, není vítáno (s výjimkou stručných připomenutí při kulatém výročí), mnoho zůstává skryto. Uvidíme, s jakými otázkami přijdou Francouzi.

    9.6.2002 Runka Žaludová | rubrika - Rozhovory

    Časopis 18 - rubriky

    Archiv čísel

    reklama

    Festival Setkání Stretnutie 2024

    Články v rubrice - Rozhovory

    Patrik Lančarič: Zlín už ke mně přirostl

    Patrik Lančarič

    Setkání s Patrikem Lančaričem, uměleckým šéfem činohry Městského divadla Zlín, nebylo náhodné. Portál Scena.cz ...celý článek



    Časopis 18 - sekce

    HUDBA

    ABBA: úspěch navzdory

    ABBA

    ABBA: úspěch navzdory
    Britský dokument mapuje vývoj švédské skupiny ABBA. Když v roce 1974 zvítězila v sout celý článek

    další články...

    LITERATURA/UMĚNÍ

    Hudba Pink Floyd a obraz Karla Zemana se propojili

    The Dark Side Of The Moon Competition

    Při příležitosti 50. výročí alba The Dark Side of the Moon se hudba skupiny Pink Floyd stala součástí díla Kar celý článek

    další články...