Kam směřuje americké amatérské divadlo?
autor: Jana Soprová
zvětšit obrázekPoprvé v Čechách, poprvé na Hronově je Američan z Michiganu, dr. Roger Ellis, viceprezident Mezinárodní asociace amatérských divadel AITA/IATA.
O festivalu jsem hodně slyšel, takže jsem strašně rád, že mám možnost to vidět na vlastní oči jako zástupce AITA/IATA a také jako pozorovatel. Zaujalo mě například představení O zlaté rybce, a protože jsem viděl už předtím pár věcí od českých amatérských loutkářů, musím říct, že umějí s loutkami skutečně zajímavé a fascinující věci.
Pracuju převážně se studenty. I když jsem divadelní režisér, hodně se zabývám pohybovým a hlasovým tréninkem, a proto mě i zajímá, jak se to dělá jinde. To, co u nás děláme, je zaměřeno především na komunitní divadlo a týká se to většinou středoškolských a vysokoškolských studentů. Připravujeme společně inscenace, spíše tradičního zaměření, a také vymýšlíme vlastní hry.
Máme u nás 1-2 miliony lidí, které baví amatérské divadlo a jsou v něm zaangažováni, a samozřejmě je spousta dalších, kteří se na to divadlo chodí dívat. Jedná se o aktivity společenské, vzdělávací, ale i politické – protože mnohé z her jsou politického zaměření, a jsou orientovány hlavně na to komunitní (či sousedské) divadlo.
Každé dva roky máme velký národní festival pro všechny státy USA a také pro vojenské posádky v Evropě a Asii. Je to putovní festival, odehrává se pokaždé v jiné části USA – takže se stěhuje z New Yorku do Texasu a pak do Kalifornie, a tak dále. Je to soutěžní festival, kde se bojuje o 1.-3.místo. Součástí jsou i semináře, zaměřené nejen na herectví a umělecké discipliny, ale také na management komunitních divadel, a technické profese- stavbu scény, design, divadelní software. To, co nám schází, jsou diskusní kluby. U nás to funguje tak, že po představení řekne jeden z odborníků pár slov, tak 5-6 minut, o představení, ale veřejně se nediskutuje. Takže tohle pro mě byla dobrá inspirace.
Experimenty si příliš nedovolujeme, protože od státu nemáme žádnou dotaci, takže tzv. musíme naplnit kasu. To znamená, že děláme věci, které se lidem budou líbit natolik, aby byli ochotni zaplatit vstupné – tj,. muzikály, hudební show, psychologicky laděné příběhy.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Rozhovory
Patrik Lančarič: Zlín už ke mně přirostl
Setkání s Patrikem Lančaričem, uměleckým šéfem činohry Městského divadla Zlín, nebylo náhodné. Portál Scena.cz ...celý článek
Časopis 18 - sekce
HUDBA
Turbodechovka Fanfare Ciocărlia roztančí Flédu
Fanfare Ciocărlia, jedna z nejproslulejších balkánských dechovek, představí 12. května v premiéře na Flédě svo celý článek
OPERA/ TANEC
Coco Chanel jako přehlídka módy i života
Balet NdB přichází s novou premiérou věnovanou módní ikoně Coco Chanel. Choreograf Mário Radačovský připravil celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Skutečný příběh manželství
Milá Olivie
Dokáže síla umění překonat rodinnou tragédii? Skutečný příběh manželství britského spisovatele celý článek