Václav Beránek: Letní Shakespearovské slavnosti jsou dané popularitou mezi diváky.
autor: Scena.cz
A u výběru režiséra rozhoduje i to, jestli dokáže přitáhnout známe herecké osobnosti a také je zvládnout...
S výkonným ředitelem agentury SCHOK Václavem BERÁNKEM.
Velmi záludná otázka. Tak prozradím, jak jsem strašně starý...Se Shakespearem jsem se poprvé setkal v Divadle pracujících Zlín, když tam můj otec, tuším, hrál v Othellovi titulní roli. Netuším ale, kdy. Bylo to někdy koncem šedesátých let.
Není to tak, že by si někdo sedl, podíval se z okna a řekl – Mám náladu na Othella. Máme o koncepci festivalu jisté rámcové představy. Snažíme se, aby repertoár na hradech (Praha, Brno a Bratislava) byl vyvážený, protože Shakespeare zahrnuje ve své tvorbě všechny žánry. Když máme z loňska dvě komedie (Večer tříkrálový a Kupec benátský) , tak pro letošní léto chceme dělat jednu tragédii. Pak musíte odečíst ty, které jsme měli nasazené nedávno – tj. Král Lear, Hamlet a Romeo a Julie a ze zbylých vybíráme. Volbu titulů upřesňujeme podle rozhovoru s režisérem, protože režisérská osobnost je v tom vždycky mimořádně důležitá. V tomto případě jsme jednali s režisérem Petrem Kracíkem a hledali jsme titul, který by konvenoval jeho duši. Tak jsme přišli na Othella.
Určitě plus. Ani nevím, na kterého režiséra bych vsadil cíleně. Nejsme repertoárové divadlo, které může postavit repertoár na jednom kmenovém režisérovi a několika hostech, protože děláme jednu nebo dvě inscenace za rok. V tomto případě je výhodné, že každý režisér přinese na Hrad něco nového, přivede nové herce, které diváci chtějí vidět.
Pokud jde o inscenace, bereme to komplexně. Letos stejně jako loni pořádáme dvě premiéry – jedna v České republice, druhá ve Slovenské republice. Z našeho pohledu vytváříme repertoár na třech scénách s tím, že každá má jiné divácké zázemí. Musíme brát na zřetel ohlasy z Bratislavy, z Brna i z Prahy. Je hodně zajímavé, že ohlasy jsou různé i třeba na jednotlivé herce. Při obsazování Večera tříkrálového a stejně tak Othella jsme brali na zřetel i na to, že v Brně jsou populární jiní herci než v Praze.
Přesně tak. My musíme respektovat poptávku, protože jsme divadlo, které je živo z diváků a my tuto skutečnost nezakrýváme. Nejsme živí ze státních peněz. Když nedáme divákům, co chtějí vidět, tak se můžeme rozloučit a hrdě odejít středem.
Někteří režiséři jsou skutečně populárními. Např. Petr Kracík má stejné zázemí v Praze i v Brně. Ideální byl Martin Huba. Novou inscenaci v Bratislavě připravuje Emil Horváth. Myslím si, že v Praze má své jméno. V Bratislavě většinou obsazujeme české herce. V premiérované inscenaci Jak se vám líbí bude hrát Martin Dejdar, Ladislav Hampl, Ondřej Pavelka a další. Obsazení je pro nás velice závažná otázka.
A u výběru režiséra rozhoduje i to, jestli dokáže přitáhnout známe herecké osobnosti a také je zvládnout. Proces tvorby není až tak jednoduchý. Nemůžeme si jen tak tlesknout a myslet si, že všichni přiběhnou.
S Martinem Hilským jsme velmi spokojeni. Pomáhá nám s dramaturgií i s přípravou inscenací. Nemáme v žádném případě touhy v této oblasti něco měnit, protože se nám líbí, že spolupráce s Martinem Hilským je pospolitá a jednolitá.
Dělali jsme s ním dvě představení Blázni a milenci a básníci (režie Boris Rösner), druhé Shakespearovští šašci (režie Karel Kříž). Dominantní úlohu hrál právě Martin Hilský, který byl na jevišti sám za sebe. Myslím si, že jeho kulturnost, pohled na věc v širokých souvislostech a schopnost vysvětlit, je něco, co normálního diváka ani nenapadne. A to v komplexu Slavnostem velmi pomáhá. Na závadu ani není to, že bydlí blízko Hradu.
Situace souvisí s tím, co jsme v loni avizovali. Při loňské premiéře Šašků v bývalém kinosále Purkrabství jsme seznámili veřejnost, že jsme vyhráli výběrové řízení na celé Purkrabství. Nyní se projednává celé architektonické řešení přestavby celého areálu. Prostředí poměrně malého, a tím komorního, sálu projektům podle mého tomuto typu vyhovuje úplně nejlíp. Když jsme udělali jednu reprízu pod širým nebem na velké scéně, tak se najednou vytratil charakter rozhovoru, povídání, který ty inscenace mají. Kontakt s diváky zmizel. Prostor sám tomu nesluší a doufám, že v této tradici budeme pokračovat po rekonstrukci příští rok. Po jednoleté pauze obnovíme všechny tyto inscenace, bohužel už bez pana režiséra Rösnera. A také přijdeme s něčím novým.
Vše je otázka financí. Pro letošní rok je neplánujeme. A pokud se nezmění financování, nebudeme patrně tuto tradici obnovovat. Charakter Slavností je daný popularitou mezi diváky. Když sem přivezeme inscenaci, která je sice nesmírně umělecky cenná a zajímavá, tak mi na ni přijdou jen divadelníci a ne normální diváci. A to je pak škoda i pro ty hosty, kteří hrají pro pouhých sto diváků.
Časopis 19 - rubriky
Články v rubrice - Rozhovory
Patrik Lančarič: Zlín už ke mně přirostl
Setkání s Patrikem Lančaričem, uměleckým šéfem činohry Městského divadla Zlín, nebylo náhodné. Portál Scena.cz ...celý článek
Časopis 19 - sekce
HUDBA
Hudební tipy 20. týden
13. komnata Kuby Ryby
Hudebník, skladatel, textař, zakladatel nejznámější punk-popové skupiny Rybičky 48, b celý článek
OPERA/ TANEC
Coco Chanel jako přehlídka módy i života
Balet NdB přichází s novou premiérou věnovanou módní ikoně Coco Chanel. Choreograf Mário Radačovský připravil celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Jiřina Bohdalová v hlavní roli
Svatá
Jiřina Bohdalová v hlavní roli strhujícího dramatu o pravdě a lži. Vitální devadesátiletá důchodkyně celý článek